Jõulud
on ukse ees ja üsna viimane aeg on hakata mõtlema kingituste peale.
Eelmises valla lehes tegin üleskutse, et tänavu teeme kingitused
ise või ostame sõpradele naabrimemme soojade kätega tehtud
esemeid. Kui aga keegi mingil põhjusel siiski poekauba kasuks
otsustab või läheb hoopis mugavaks ja oma kingivaru e-poest plaanib
tellida, siis neile infoks ja meeldetuletuseks Tarbijakaitseameti
artikkel sellest, mida peaks internetist ostlemisel silmas pidama.
(Toimetaja)
Kadri Paul,
tarbijakaitseamet
Mugav on ostud teha
kodust väljumata – just sellist võimalust pakuvad e-kauplused.
Kindlasti on e-poest tellimine hea alternatiiv tavakauplusest
ostmisele, kuid võrreldes tavakauplusest ostmisega on internetis
ostlemisel mõningad nüansid, millega tarbija peaks arvestama.
Eraisik või
juriidiline isik
Enne e-poest kauba
tellimist tuleb endale selgeks teha, kas pood kuulub juriidilisele
või füüsilisele isikule. Seda saab teada, kui vaadata, kelle
pangakontole tuleb raha kanda ja seejärel kontrollida, kas ettevõte
või füüsilisest isikust ettevõtja on registreeritud äriregistris.
Paljud eraisikud müüvad kaupu ja teenuseid kuulutuste kaudu
internetiportaalides ja ka suhtlusvõrgustikes. Sellisel juhul on
oht, et ostetav kaup on võltsitud, lisaks ei kehti eraisikult ostes
kaubale seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijaõigused ning
tarbija ei saa probleemide korral pöörduda tarbijakaitseameti
poole.
Lisaks eraisikult
ostmisele on risk suurem ka kauba tellimisel väljastpoolt Euroopa
Liitu (EL). Tellides
kaupa kolmandatest riikidest, näiteks USA-st või Hiinast, ei saa
tarbija probleemide korral abi tarbijakaitseametist ega EL-i tarbija
nõustamiskeskusest.
Üldine
taustakontroll
Kuna internetis on
palju fiktiivseid e-kauplusi, mille abil võetakse vastu tellimusi
neid kunagi täitmata, on oluline enne ostmist teha lisaks e-poe
üldine taustakontroll. Selleks
tasub otsingumootorite abil vaadata lisainfot müüja varasema
tegevuse ja ostjatega käitumise kohta, kuid seejuures arvestada ka
sellega,
et sotsiaalmeedias ja ajaveebides võidakse levitada ebaõigeid ja
eksitavaid arvustusi ja ülevaateid konkreetsete e-kaupluste või
e-teenuste kvaliteedi kohta.
E-poe tausta kontrollimisel on abiks ka tarbijakaitseameti kodulehel
olev must nimekiri e-kauplejatest, kes ei järgi seadusi või ei
täida oma kohustusi tarbijate ees või keelduvad täitmast
tarbijakaebuste komisjoni otsuseid. Lisaks tasub enne tellimuse
tegemist saata müüjale kiri mõne küsimusega ja vaadata, kas ja
kuidas kaupleja sellele vastab.
E-poe tingimused
ja tarbijale mõeldud muu teave kodulehel
Enne ostmist tuleb
vaadata, kas ja millist tarbijale mõeldud infot e-kaupluse kodulehel
leidub. E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave: müüja
nimi, asukoha ja e-posti aadress, kuhu probleemide puhul pöörduda;
lepingust taganemise, kauba tagastamise ja pretensioonide esitamise
tingimused; kuidas ja millal peab kauba eest maksma; kui kaua võtab
aega kauba kohalejõudmine ja kui suur on postikulu, samuti see, kes
kannab tagastamiskulud.
Tarbijat tuleb teavitada ka sellest, kui tema sõlmitavale lepingule
ei laiene taganemisõigus või kui mingi tegevuse tõttu
taganemisõigus lõpeb. Välismaise e-poe kodulehel peab olema ka
märgitud, milliste riikide seadused sealt ostes kehtivad.
E-poes tuleb tutvuda
tähelepanelikult kauba tellimistingimustega, seejuures pöörata
eriti suurt tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest
maksma ja millised võivad olla lisakulud.
Mõistlik on
internetiostude eest tasuda rahvusvahelise krediitkaardiga, sest nii
on ebaausa kaupleja otsa komistamisel suurem võimalus ette makstud
summa panga abiga tagasi saada. Risk on väiksem ka siis, kui teha
makse deposiitarvele vastava vahendaja kaudu (nt PayPal). Suuremate
ostude tegemisel tasub eelistada kauplejaid, kes soovivad saada
osalist ettemaksu või võimaldavad hoopis maksmist kauba
kättesaamisel.
14-päevase
taganemisõiguse kasutamine
Oluline on teada, et
e-poest ostetud kaubaga võib tutvuda samamoodi nagu jaekaupluses.
Kui ostetud toode mingil põhjusel siiski ei sobi või tarbija pole
teenusega rahul, siis on tal õigus lepingust taganeda 14 päeva
jooksul alates kauba kättesaamisest või teenuslepingu sõlmimisest.
Tarbija peab olema
kursis, et kui ta otsustab kasutada 14-päevast taganemisõigust,
siis peab ta tegema selleks e-kauplejale kindlasti ka
taganemisavalduse. Tarbija poolt kauba tagasisaatmise ja e-kaupleja
poolt tarbijale raha tagastamise tähtaeg on 14 päeva. Seejuures
peab kaupleja tarbijale lisaks kauba maksumusele tagastama kauba
kättetoimetamisega seotud kulud. Kauplejal on õigus tagasimaksega
viivitada juhul, kui tarbija ei ole kaupa tagasi saatnud või
esitanud tõendit, et ta on kauba teele pannud.
No comments:
Post a Comment