Haldusreformi eesmärk
on, et kõik Eesti omavalitsused suudaksid pakkuda tasemel avalikke
teenuseid ja tagada piirkondade konkurentsivõime kasvu. Reformi
tulemusena peab märgatavalt suurenema omavalitsuse juhtimise
kvaliteet nii volikogude kui valitsuste poolel ning nende võime
suunata piirkondlikku arengut.
Detsembris 2015 esitas
riigihalduse minister kooskõlastusringile haldusreformi seaduse
eelnõu.
Ehkki seaduseelnõu on
alles menetluses, ei ole paljud omavalitsused jäänud ootama selle
lõplikku kinnitamist valitsuses ja Riigikogus, vaid teinud juba
arvukalt ühinemisläbirääkimiste ettepanekud.
Sama rada on läinud ka
Toila vald.
21. jaanuaril said
ümarlauas kokku vallavalitsuse ja volikogu liikmed, et teha
kokkuvõte ja anda ülevaade seni toimunud kohtumistest teiste
omavalitsustega. Konsultatsioone ühinemise teemadel on peetud
erinevas formaadis.
Roland Peets nentis, et
haldusreformi temaatika maakonnas on üpris keeruline – põrkuvad
huvid, huvipuudus ja ka hirmud. On omavalitsusi, kus ollakse
arvamusel, et ega sellest nagunii midagi välja ei tule ja aktiivseid
omavalitsusi, kus vaadatakse laiemat pilti ja ollakse aktiivsed ise
lahenduste otsimisel ja väljapakkumisel. Viimaste hulka kuulub ka
meie vald, kus vaadatakse haldusreformi mitte kui kohustust, vaid
võimalust.
Paljud väikesed
omavalitsused on praegu kurvas seisus nii tööealise elanikkonna,
kui ka tulumaksu laekumise osas ühe elaniku kohta.
Siin mõned andmed
Toila valla hetkeseisu kohta: elanike arv 2312, nendest 18,69%
muukeelsed (vene 432), tööealisi elanikke 1479 (63,58%), eelarve
ühe elaniku kohta 1,22 tuhat, tulumaksu laekumine ühe elaniku kohta
0,66 tuhat. Valijate arv 1938, eelarve maht 2,81 miljonit.
Liitumine mõne
väiksema lähivallaga annaks meile ehk kokku 5000 elanikku
(haldusreformi põhimõtteline otsus: rakendada haldusreformi
kriteeriumina kohaliku omavalitsuse üksuse minimaalset elanike arvu
– 5000 elanikku), kuid see ei tähenda meile ellujäämist, sest
lähtudes sellest, et elanikkond maal väheneb pidevalt, võib
juhtuda, et mõne aasta pärast oleme jälle sama probleemi ees.
Liitumisel ainult Jõhviga võib juhtuda see, et homme oleme nagu
Kose küla, kus midagi ei toimu. Meie tahame, et asjad ei läheks
samamoodi ja peale liitumist oleks ühinenud omavalitsused võrdsed.
Seepärast on mõistlik,
et loodav uus omavalitsus oleks piisavalt suur, kuhu on kaasatud ka
teised maapiirkonnad ümber Jõhvi – nii tekiks maapiirkondade
tasakaal ja nende meelsus ja hääl saaks mõjule ka suurvallas.
27. jaanuaril toimunud
volikogu istungi ajaks oli selge, et Jõhvi on kutsunud
liitumiskõnelustele Toila, Kohtla ja Kohtla-Nõmme valla. Toila
vallavolikogu nõustus sellega ja tegi ettepaneku lisaks eelnevatele
ka Mäetaguse ja Illuka vallale.
Roland Peets märkis,
et läbirääkimiste algatamine ei tähenda kohe liitumist – see
pole lõpplahendus, vaid alles pika tee ja arutelude algus, mille
käigus võib veel paljugi muutuda. Samuti ütles volikogu esimees,
et „uks võiks lahti olla“ ka edaspidi, juhuks, kui keegi on veel
huvitatud meiega liitumisest.
Läbirääkimistele
kutsutud omavalitsustel on aega vastamiseks kaks kuud, ent lootus on,
et lähema kuu ajaga on selge, kellega lõpuks ühise laua taha
istutakse.
Kohalike omavalitsuste liitmine on vaid üks osa
haldusreformist, mille eesmärgiks on parem riigivalitsemine,
kirjutab Postimehe arvamusloos haldusreformi ekspertkomisjoni liige
Veiko Sepp (Tartu Ülikool).
Haldusreformi uus katse on saamas sisu ja vormi.
Vabariigi valitsus kiitis heaks kohaliku omavalitsuse (KOV) üksuste
ühendamise ajakava ning tuleviku kohaliku omavalitsuse üksuse
miinimumsuurusena viis tuhat elanikku. Eesmärgiks on seatud, et
pärast 2017. aasta kohalike volikogude valimisi on Eestis
omavalitsusüksused, «kes suudavad pakkuda inimestele paremaid
avalikke teenuseid, tagada piirkondade konkurentsivõime kasvu ning
täita iseseisvalt neile seadusega pandud ülesandeid». Viimane on
tsitaat haldusreformi seaduse eelnõu esialgsest versioonist.
Elame, näeme!
Lea Rand
No comments:
Post a Comment