Paaril
korral sel kevadel on õpilasesinduse eestvedamisel kogunetud
noortekeskusesse ja arutatud neile olulistel teemadel. Üks teema
teiste seas on olnud ka „kogukonna ootustele vastav kool“.
Esimese ümarlaua tulemustega polnud noored rahul – kohaletulnud
/-kutsutud täiskasvanud (koolist, hoolekogust, vallamajast nn
otsustajate ringist) „käisid nagu kassid ümber palava pudru“ –
ei midagi konkreetset. Järgmine ümarlaua kogunemine oli natuke
edukam.
Arvati,
et kogukonna ootustele vastavas koolis võiks anda huviharidust ka
täiskasvanutele, võiks luua arvutiõppe pensionäridele, võiks
korraldada toredaid pargimänge ja spordiüritusi vallaelanikele jne.
Kordagi
ei mainitud, et kogukonnale vastavas koolis võiks (loe: peaks) andma
haridust õpilase individuaalsust arvestades (jah, jutuks oli küll
huvitav ja motiveeriv õppetöö ja võimalused, kuidas selleni
jõuda). Kas õpilaste individuaalsusega arvestamine (ehk igale
lapsele hariduse andmine vastavalt tema võimetele) ei tulnud kõne
alla seetõttu, et lapsevanemad (suur enamus kohalviibinud
täiskasvanutest seda just oli) võtavad seda kui õppetöö
loomulikku osa? Kui nii, siis oleme ju õigel teel.
Lastevanematele
(kõigile, kelle lapsed õpivad Toila koolis) on oluline, et tema
laps oleks juba esimesel kooliaastal märgatud ja tema õpitegevus
toetatud. Esimene suur abiline kohe koolitee alguses on peale
klassiõpetaja kooli logopeed. Just tänu tema tööle, oleme jõudnud
niikaugele, et algklassides on abivajajaid kõige rohkem ja põhikooli
vanemasse astmesse jääb neid abivajajaid üksikuid (kui sedagi).
Lapsevanemale on oluline, et algklassiõpilane oleks vajadusel
pikapäevarühmas hoitud ja huviringis arendatud koolis tööpäeva
lõpuni (mitte ei peaks lahkuma koolimajast tundide lõppedes üksinda
koju või halvemal juhul tänavale uitama). Lapsevanemale on oluline,
et põhikooli lõpuks saab tema laps selgeks kaks võõrkeelt –
oleme teinud väikesed keelerühmad, et õpilased saaksid tunnis
maksimaalselt suulist kõnekeelt harjutada. Lapsevanemale on oluline,
et kui tema laps peab õppima lihtsustatud õppekava järgi, siis
saaks ta seda teha oma kodukoolis ja elada kodus, mitte kauge kooli
internaadis. Meil on mitu õpilast, kes vajavad individuaaltunde
põhiainetes või lisatunde õppekavas ettenähtud tundidele. Me
oleme toetanud riigikeelest erineva kodukeelega õpilaste
individuaalset aineõpet. Me oleme suure arvuga õpilaste klassid
põhiainetes (eesti keel, matemaatika) jaotanud kahte rühma – ikka
sellepärast, et õpilasi rohkem individuaalselt toetada. Vajadus
väikerühmade ja individuaalse toetamise järele on märksa suurem
kui hetkel suudame – aga inimressurssi pole (raharessursist
rääkimata). Väga tubli tööga on meie õpetajad saavutanud selle,
et juba üle kümne aasta pole meie koolis olnud ühtki
väljalangenut, koolikohustusest kõrvalejäänut, klassikursuse
kordajat, põhihariduse mitteomandanut.
Aga
kõik see võib muutuda. Ja väga ruttu. Sest meie riigil puudub
järjepidevus hariduspoliitikas ning seetõttu on mitmed olulised
küsimused suunatud kohalike omavalitsuste otsustada. Aga siin ei
julgeta vastu võtta populaarseid, kogukonna ootustele, täpsemalt
lastega perede ootustele vastavaid otsuseid.
- Populaarne otsus – panustada tugevasse põhiharidusse. Suunata maksimaalselt ressursse õpilaste individuaalsuse toetamiseks (hetkel riigi poolt suunatud nn õpetajate palgatoetusest ei jätku õpetajate miinimumpalgaks ja seetõttu tuleks loobuda individuaaltundidest, rühmaõppest, paralleelklassidest). Ideaalis võiks vähemalt esimeses kolmes klassis olla korraga tunnis kaks õpetajat – vaid nii saab iga õpilase hariduslikud vajadused toetatud. Tuleb vaadata kaugemale kui neli aastat. Mida rohkem panustada noorte haridusse, seda vähem tuleb aastate pärast tegelda nende sotsiaalsfääri probleemidega. Mida tänased otsustajad teevad selleks, et need noored, kes täna õpivad meie kodukoolis, tulevad aastate pärast ja loovad oma kodu siiasamasse koduvalda? Noor pere asub elama sinna, kus on lasteaed ja tugev kool. Või teha siiski ebapopulaarne otsus?
- Populaarne otsus – uskuda gümnaasiumi võimalikkusesse Toilas. Jah, hetkel on gümnaasiumiosas vähe õpilasi. Aga mitte kriitiliselt vähe. Ja kui üle elada veel paar rasket (väheste õpilastega gümnaasiumilendu) aastat, siis põhikoolist tulevad peale suured klassid. Kui otsustajad gümnaasiumisse ja selle arengusse usuvad ning seda igati toetavad (mitte ei veeretada kokkusaamisel süüd riigi halduspoliitika ja hariduspoliitika puudulikkusele), tuleksid kindlasti ka lähivaldade noored, kellele ei sobiks kakskeelne õpe uues, suurte klassikomplektidega loodavas nn teravate pliiatsite klaasmajas („teravate pliiatsite“ mõiste laenatud otsustajatelt), meie kooli, sest siin on väiksemad klassikomplektid (see aitab tegelda rohkem õpilaste individuaalsusega) ning puhas eestikeelne gümnaasiumiõpe. Või teha siiski ebapopulaarne otsus?
- Populaarne otsus – valida valla hariduselu juhtivasse organisse (komisjoni) valla hariduseluga reaalselt kursisolevaid inimesi, koolieelsetest ja üldharidust andvast asutustest. Hetkel pole koolist sealt kedagi, ehkki valimisnimekirjades oli neid mitmeid. Ei saa ju jääda uskuma, et nn kooli-inimene, kes on edukalt (vist) reorganiseerinud haridusasutused naaberomavalitsuses, ei plaani seda ka meie vallas. Või jääda siiski ebapopulaarse otsuse juurde ja vältida neid, kellega peaks tegema üli-tihedat koostööd.
- Populaarne otsus – tunda vastutust siia kodu loonud lastega perede ees ja samavõrd panustada uute maksumaksjate (noorte perede) elama asumiseks Toila valda. Aga perele on oluline, et laps saaks õppida koolis, kus nii vaimne, füüsiline ja sotsiaalne õpikeskkond oleksid tasakaalus. Hetkel nii on. Aga kas ka tulevikus? Või teha siiski ebapopulaarne otsus?
Otsustajad
armastavad öelda, et „valijad otsustavad jalgadega“. Jah,
otsustavadki, kui need, kelle käes on võim, jäävad äraootavale
seisukohale ning veeretavad vastutust nagu kuuma kartulit ühest
haldusalast teise.
Milline
siis on kogukonna ootustele vastav kool? Enne kui teha
ebapopulaarseid otsuseid, tuleks mõelda, kuidas see mõjutab
kogukonna arengut 10, 20 või 50 aasta pärast.
Merike
Lepsalu
kogukonna
liige 31 aastat
No comments:
Post a Comment