Talvised
teeolud on selja taga ja unustatud. Ees on suvi, puhkusteperiood,
vabadus, rohkem liikumisi ja kohtumisi sõpradega. Teeolud on
oluliselt paremaks muutunud ja autosõit sujuvam. Tänapäeva
inimesena tean, et püüdes palju teha ja mitmele poole jõuda,
kaasneb sellega paratamatult liigne kiirustamine. Kes meist ei oleks
hommikul kiirustanud lapsi kooli ja lasteaeda viies, et ka ise õigel
ajal tööle jõuda. Ometi hoolime kõik ju autoroolis olles oma
tagaistmel olevast lapsest samapalju, kui ükskõik kus mujal.
Kummaline on, et kiiruseületamisest tulenevad riskid ei tundu siiski
piisavalt reaalsed, et mõelda: mis siis, kui ... ja vähendada
kiirust.
21.
aprillil algas Maanteeameti kampaania „Piirkiirusel on põhjus!“
Tänases ruttavas elutempos tuleb osata võtta aeg maha, nautida
hetke ning mõelda rohkem hoolimisele. Liikluses osaledes ei ole me
autokeresse varjunud anonüümsed isikud, vaid ikka seesama tubli ja
meeldiv Mari või Jaan. Ka liikluses tuleb üksteisega suhelda,
et edukalt hakkama saada. Hea autojuht ei pruugi olla see, kellel on
rohkem kogemusi, vaid see, kes heatahtlikumalt suhtleb liikluses
teiste teelistega, on arvestav ning hooliv.
Kiiruskäitumise
uuringute tulemused
Eelmisel
aastal läbiviidud kiiruskäitumise küsitlusuuringu järgi on ikka
veel suur nende juhtide arv (71%), kes arvavad, et kiiruse ületamine
kuni 10 km/h on üldiselt aktsepteeritav. Juhid
ületavad piirkiirust
sageli ja seda ei peeta oluliseks rikkumiseks. Keskmiselt võib
öelda, et vastusõitnud 100-st sõidukist 72 ületavad kiirust 1-10
km/h, 10 juhti veel enam kui 10 km/h võrra. Ometigi enamus juhtidest
teab, et liiga kiire sõit on joobes juhtimise kõrval üks peamiseks
liiklusõnnetusi põhjustavaks faktoriks.
Müüt
nr 1. Kiiruse ületamine kuni 10 km/h annab juurde olulise ajavõidu
Autojuhil,
kes ületab maanteel piirkiirust, suureneb vajadus teha möödasõite
eesliikuvatest sõidukitest, kiirendades ja aeglustades, otsides
võimalusi möödasõiduks. Reaalsuses on möödasõidu sooritamiseks
kiirused suured ja vastutuleva auto eest põikavad juhid autode
kolonni vahele tagasi. Pikivahed maanteedel on pigem lühikesed ning
tagasireastuv autojuht lühendab pikivahesid veelgi. Paraku on enamus
Eesti teid mõlemas suunas ühe sõidureaga ja ohutuks möödasõiduks
sobivaid pikalt ettepoole nähtavaid teelõike (ligikaudu 1,5 km) on
väga vähe. Möödasõitev autojuht ei taha halba, ent sel moel
möödasõite sooritades tekib ohtlik olukord kõigi teiste
kaasliiklejate jaoks.
Üks
kurvemaid õnnetusi toimus möödunud aasta detsembris Ida-Virumaal,
kus autojuht möödasõitu tehes ja tagasi reastudes riivas auto
taganurgaga sõiduautot, millest ta möödumas oli. Sellest löögist
kaotas juhitavuse auto, millest mööda sõideti
ja
põrkas kokku vastutuleva veoautoga. Õnnetuse tagajärjel hukkus
kaks täiskasvanut ja üks laps, veel üks täiskasvanu ja laps viidi
haiglasse.
Sajakilomeetrisel
distantsil on kiirust ületades maksimaalne ajavõit vaid 5-6
minutit. Kas me mõtleme seda pisikest ajasäästu taga ajades, mis
võib olla nende võidetud mõne minuti väärtus? Aga kui see on
võtnud meie enda, meie lapse või kellegi teise elu või tervise?
Oluliselt pingevabam on sujuv sõit, lisaks on see ka auto- ja
kütusekulusid arvestades säästlikum. Kui tihti küsid endalt
autorivis sõites, kuhu sul kiire on? Tähtis on ju, et sa kohale
jõuad.
Müüt
nr 2 Kiiruse ületamine kuni 10 km/h ei kätke eriliselt suuremat
ohtu
Kui
autojuht märkab takistust kiirusel 90 km/h, siis ainuüksi
ühesekundilise reageerimisaja jooksul läbib auto juba 25 meetrit,
alles siis suudab juht hakata tegutsema ja auto peatub 70-75 meetri
pärast. Mida kiiremini auto liigub, seda vähem on võimalusi ja
aega on juhil üldse midagi enda või teiste kaitseks ette võtta.
Kiirus
mõjutab õnnetuste tagajärjel tekkinud vigastuste raskusastet.
Sõiduautosid testitakse pidevalt, et saavutada laupkokkupõrke
korral autosviibijate maksimaalne turvalisus. Suurtel kiirustel
liiklusõnnetustesse sattudes ei pruugi turvapadjad, -vöö ja
kõikvõimalikud muud turvameetmed autos meid piisavalt kaitsta.
2008.
a tehtud statistika järgi umbes 1/3 kõigis liiklusõnnetustes
hukkunutest surid just laupkokkupõrgetes saadud vigastustesse. Igal
aastal jääb liiklusõnnetuse tagajärjel ratastooli lühemaks või
pikemaks ajaks ligikaudu 100 inimest.
Kiiruse
kasvades muutub ka auto juhitavus. Eesti Autospordi Liidu
peasekretäri Martin Haraki sõnul pole tänavasõiduautod disainitud
sedasi, et kiirusel 110 km/h auto külglibisemise kontrollimisega
tavajuht hakkama saaks. Paraku on meie teedel väga palju õnnetusi,
kus möödasõidul juhitavuse kaotamise tõttu sõitis auto teelt
välja. Aastaga on suurenenud ka ühesõidukiõnnetuste arv, mille
peamiseks põhjuseks lisaks autojuhi seisundile on teeoludele
sobimatu kiirusevalik.
Kas
teadsid, et:
Ka asulas on
piirkiirusel 50 km/h põhjus. Tänapäeva sõidukid tehakse
võimalikult turvalised autosviibijate jaoks. Ent mis juhtub
teistega? Asulakiirusel kuival asfaldil sõites on peatumisteekond 29
m ja see on piisav, kui jalakäija või jalgrattur ilmub teele 30 m
eespool. Sõites 10 km/h kiiremini, on pidurdusteekond umbes 10 m
pikem ja kokkupõrkel jalakäijale on auto kiirus veel ca 40 km/h.
Kui autosviibijad ei saa suuremaid vigastusi, siis jalakäijale lõpeb
see reeglina raskete vigastustega. Kui jalakäija astub ootamatult
teele, siis kokkupõrkel kiirusel 64 km/h on jalakäija hukkumise
tõenäosus 85%. Joonistel on välja toodud auto peatumisteekond
erinevatel kiirustel kuival teel ning autoga kokkupõrkel hukkumise
oht jalakäijale (õppeprogrammist „Lasterühmaga liiklemine
tänaval“, RoadService OÜ, RooliVõim, Maanteeamet).
Minu
jaoks on kiiruse valik autojuhi teadlik otsus, mis peab tuginema
konkreetsetele oludele. Autojuht peab oskama hinnata otsusest
tulenevaid riske ja tagajärgi. Mina ju hoolin oma lapsest tagaistmel
ja mõistan, et piirkiirus on seatud iga liikleja ohutust silmas
pidades. Loodan, et hoolimata kiirustamisest meie ümber, suudame
liikluses aja maha võtta, liigelda ennastsäästvalt ja teistega
arvestavalt, liigseid riske võtmata. Eestlasi on maailmas nii vähe,
igast mõttetult kaotatud elust on kahju. Ka kõigile neile, kes teid
kuhugi ootavad, on peamine, et te ohutult kohale jõuate ja pole
vahet, kas viis minutit varem või hiljem.
No comments:
Post a Comment