Telefoni kaudu kaupade pakkumine on laialt levinud müügimeetod, mis
ei ole keelatud, kuid mille osas on tarbija õigused reguleeritud
tavapärasest erinevalt. Telefonitsi kokkulepitust võivad tarbija ja
müüja sageli erinevalt aru saada ning tarbijal ei ole võimalik
lõplikult veenduda kauba või teenuse sobivuses ja vajalikkuses.
Lisaks ei saa telefonitsi piisavat ülevaadet müügitehingu
tingimustest.
Telefonitsi tehtud pakkumised tulevad tarbijale enamasti ootamatult,
mistõttu on sageli tegemist emotsiooni ajel tehtud otsusega, mida
hiljem kiputakse kahetsema. Enim levinud on telefoni teel
toidulisandite, raamatute, ajakirjade-ajalehtede, ilutoodete ning
CD-plaatide pakkumine. Sageli iseloomustab pakkumisi see, et kaupleja
lubab esmalt tarbijale tasuta proovipakki.
Selleks, et telefonis sõlmitud kokkulepe oleks tarbijale
tegelikkuses ka vastuvõetav, peab telefoni teel kaupu pakkuv
ettevõtja tagama, et ei kasutataks ebaausaid kauplemisvõtteid,
varustama tarbijat piisava ja vajaliku teabega, mis võimaldaks tal
langetada teadlik ostuotsus. Kuigi üheks tarbija põhiõiguseks on
enne ostu sooritamist saada kauba või teenuse kohta piisavat teavet,
on telefonimüügi korral tavapärasest keerulisem tagantjärele
tuvastada kaupleja poolt antud teabe sisu ja piisavust.
Suuliselt kokkulepitu tuleb kirjalikult kinnitada
Telefonimüüki loetakse üheks sidevahendi abil sõlmitud lepingu
liigiks, mille nõuded on kehtestatud võlaõigusseaduses. Kuivõrd
järjest enam pakutakse telefoni teel kaupu ka piiriüleselt, näiteks
on tarbijale koju helistav firma registreeritud hoopis Soomes või
Lätis, on hea teada, et sellises olukorras peab kaupleja oma
tegevuses lähtuma muuhulgas Eesti õigusest, sest on oma tegevuse
suunanud ka Eesti turule.
Kui tarbija nõustub telefoni teel tehtud pakkumisega, on tarbija
võetud kohustustega seotud üksnes juhul, kui ettevõtja on
telefonitsi edastatut teavet kinnitanud kirjalikult, näiteks e-kirja
teel, ning tarbija on sellele andnud nõusoleku samuti kirjalikult.
Väga oluline on teada, et kui kaupleja ei ole telefoni teel sõlmitud
kokkulepet tarbijaga kirjalikult üle kinnitanud, loetakse tarbijale
edastatud kaup või teenus tellimata asjaks või teenuseks. Sellises
olukorras ei saa ettevõtjal tekkida tarbija vastu nõudeid ning
puudub alus arvete edastamiseks. Antud seadusesätte eesmärk on
kaitsta tarbijaid ettevõtjate poolt pealesurutud lepinguliste
kohustuste eest.
Arved tellimata kaupade eest
Sageli kirjutavad tarbijad oma kaebustes, et telefoni teel pakuti
neile tasuta näidispakki, mis sisaldab näiteks toidulisandeid ning
mis pidi olema täiesti tasuta ja ei kohusta uuteks tellimusteks.
Ometi edastab kaupleja tarbijale arveid.
Tavaline telefonimüügi puhul tekkiv arusaamatus seisnebki selles,
et kaupleja lubab telefonitsi, et proovipakk on tasuta ning kui toode
ei meeldi, ei pea tarbija seda tagasi saatma ega uusi pakke juurde
tellima. Paraku saadetakse tarbijale seejärel igakuiselt uusi
saadetisi ning koos pakkidega ka tasumisele kuuluvaid arveid.
Kauplejalt arupärimise peale kuulevad tarbijad, et proovipakki vastu
võttes on tarbija nõustunud pikaajalise lepinguga, mis sisaldabki
igakuiseid saadetisi, mis on tasulised. Ei ole harvad ka juhused, kus
maksmata arved edastatakse inkassofirmale.
Tarbijad on oma kaebustest kirjeldanud ka olukordi, kus koos „tasuta“
proovipakiga saadetakse tarbijale ette ära ka kuuekuuline varu
toidulisandeid või raamatuid. Või saadetakse lubatud „proovipaki“
asemel kohe esimene tasuline saadetis koos maksmisele kuuluva arvega.
Sellistes olukordades on vajalik teada, et kui kaupleja ei ole
telefoni teel kokkulepitut tarbijaga kirjalikult üle kinnitanud,
saab nii saadetud proovipakki kui sellele järgnevaid saadetisi
pidada tellimata asjadeks, mille vastu võtmist ning endale jätmist
ei saa lugeda lepinguga nõustumiseks. Et olukorda lahendada, tasuks
tarbijal kauplejale saata kirjalik kaebus, kus ta viitab kirjalikku
kokkuleppe puudumisele ning oma soovile mitte enam saadetisi ega
arveid saada. Kui probleem jätkuvalt ei lahene, tuleb abi saamiseks
pöörduda tarbijakaitseameti poole.
Ka sõlmitud lepingust saab taganeda
Kui tarbija ja kaupleja on siiski saavutanud telefoni teel kokkuleppe
kauba saatmiseks tarbijale ning leping on sõlmitud nõuetekohaselt,
on tarbijal õigus 14 päeva jooksul lepingust taganeda ilma oma
otsust põhjendamata. Samas teatud tüüpi kaupade ja teenuste puhul
taganemisõigus puudub. Nendeks on näiteks tarbija isiklike
vajaduste ning eritingimuste kohaselt valmistatud asjad, kiiresti
vananevad või riknevad kaubad, suletud pakendis kohale toimetatud
kaubad, mis on pärast üleandmist avatud ning mida seetõttu ei ole
võimalik tervislikel või hügieenilistel põhjustel tagastada.
Samas juhul, kui kaupleja ei ole taganemisõiguse puudumisest
tarbijat enne ostu teavitanud, on tarbijal õigus tagasi saata ka
eelnevalt loetletud kaupu.
Taganemisõiguse kasutamiseks tuleks tarbijal kauplejale enne
14-päevase tähtaja möödumist edastada taganemisavaldus. Põhjusel,
et taganemisavalduse tähtaegselt esitamise tõendamise kohustus
lasub tarbijal, on tarbija seisukohast kindlasti mõistlik teha seda
taasesitamist võimaldaval moel, näiteks e-kirja teel.
Taganemisavalduse saamisel peab kaupleja tagastama tarbijale
viivitamatult, kuid hiljemalt 14-päeva jooksul, kõik tarbija poolt
lepingu alusel makstud tasud, sealhulgas kauba kohale toimetamise
maksumuse. Juhul, kui kaupleja ja tarbija ei ole kokku leppinud
teisiti, kannab tarbija temale lepingu alusel saadetud kauba otsesed
tagastamiskulud. Sealjuures on siiski oluline teada, et sellist
kohustust ei teki tarbijal juhul, kui kaupleja on jätnud
teavitamata, et kauba tagastamise otsesed kulud tuleb kanda tarbijal.
Kui tarbija soovib oma taganemisõigust kasutada, peab ta tagama, et
kaubaga tutvumisel ei väheneks selle väärtus. Kauba olemuses,
omadustes ja toimimises veendumiseks peaks tarbija käsitsema ja
kasutama asja üksnes nii, nagu tal lubataks tavapäraselt seda teha
poes. Tarbija ei vastuta asja väärtuse vähenemise eest vaid juhul,
kui kaupleja on jätnud tarbijale õigeaegselt andmata teabe
taganemisõiguse olemasolust.
Kristina Vaksmaa,
EL tarbija nõustamiskeskuse juhataja, tarbijakaitseamet
No comments:
Post a Comment