Naksitrallide
suvemälestus rannaliivast sai Roheliste Nakside 2016-2017 õppeaasta
ettevõtlikkuse projektiks „Võluliiv“.
Liivaga
on igaüks meist lapsepõlves mänginud – teinud erinevaid kujusid,
ehitanud losse ja kindluseid ning selle tegevuse juures on paljud ära
proovinud ka liiva maitse. „Võluliiva“
projektiga alustasime sügisel, õue liivakastist. Lapsed said
katsetada nii kuiva- kui märja liivaga liivavormidega mängimist.
Märja liivaga tegime erinevaid kujundeid (kalad, linnud, numbrid
jne), samuti jätsime liivale erinevaid jälgi (käe-, mänguauto,
traktori jälgi). Meie lastele meeldis auke kaevata, liiva sisse
esemeid peita ja neid välja kaevata.
Kõige rohkem
meeldis lastele teha liivakooki ja –torti. Need kaunistati
puulehtede ja lilledega, kutsuti külalisi.
Õues
tegime ka kunsti. Lapsed tegid PVA liimiga paberile kujundid,
vajutasime selle liivale, nii valmis liivapilt. Hiljem töö
kuivades, lisasime värvitrüki tehnikas laevad.
Liivamängud on
lastele lihtsad, samas emotsionaalsed ja köitvad.
Tähtis
on, et lapsed julgeks proovida ja katsetada, samuti eksida. Eksimine
annab sageli kõige parema õppetunni. Talve
saabudes tõime liiva tuppa. Rühmaruumis sai loodud liivamängudeks
vajalikud tingimused. Vanadest, fotograafias kasutatud
ilmutuskastidest said liivakastid.
Tutvustasime lastele võimalusi
toas liivaga mängimiseks. Liiv
on nagu omaette maailm – sellele saab joonistada näpu või
pulgaga. Lapsevanema abil sai liivaga joonistada valgustahvlile.
Liivale oli hea joonistada, lapsed muutsid kiirelt ühe kujundi
teiseks. Valgustahvel köitis lapsi – nad olid emotsionaalsed ja
väga süvenenud tegevusse, nende silmad särasid.
Mida
rohkem me liivaga mängime, seda huvitavam ja kasulikum on see
lastele. Liivaga mängides areneb lapse sõnavara, väljendusoskus,
mälu ja tähelepanu, loovus ja ilumeel. Liiva
on erineva kooslusega, seega teeb ta erinevat heli. Panime liiva
torukujulistesse topsidesse, nii valmisid liivapillid. Topsi avause
peale asetasime lehtri, lusika abil täitsid lapsed topsid erineva
liivaga. Kuulasime, mis heli teeb liiv.
Lapsed
soovisid alati olla abiks tegevuste alustamisel. Tõid lauale
meisterdamisalused, liimi, liivavormid, purgid liivaga, luubid,
näpitsad – kõik mida oli selleks tegevuseks vaja. Nad said
sellega suurepäraselt hakkama.
Ühe
lapse algatusel ja vanema toel oli paljudele see esmakordne tutvumine
ja kogemus kineetilise liivaga. Liiv voolas läbi sõrmede, jäädes
kuivaks. See oli hea ja meeldiv tunne. Lapsed ehitasid vormide abil
mitmesuguseid kujundeid. Tegevus oli kaasahaarav ja nad ei soovinud
kuidagi seda lõpetada.
Tutvustasime ka
erinevaid jutustusi liivast. Vaatasime liivaga meisterdamisraamatuid,
tutvusime liivakellaga, liivapaberiga.
Kõiki tegevusi ei jõuagi
üles lugeda. Projekti
„Võluliiv“ kaasasime lapsevanemaid ja sõpru. Nende abiga sai
liiv purkidesse ja purgid sildistatud. Purgis on erinevate randade
liiv nii lähedalt kui kaugelt. Mõned nendest – Voka, Pärnu,
Tenerife, Portugal, Hispaania. Lapsed on ise käinud ka nendes
kohtades puhkamas ja praeguseks oleme purki saanud 14-st erinevast
asukohast liiva. Projekti
raames valmisid lasteaia Tänuürituse meeneteks Roheliste Nakside
laste tehtud Võluliiva pildid.
Võluliiva
projekt oli eakohane, andis lastele uusi teadmisi. Samuti toetas
lapse avastamistahet, loovust, uudishimu, kujutlus ja algatusvõimet
ning teadmiste saamine täienes läbi kogemuste.
Roheliste
Nakside pere tänab lapsevanemaid meeldiva koostöö eest.
Õpetaja
Maire
Lehismets
No comments:
Post a Comment