Möödunud aasta
septembrikuu Toila valla lehe artiklis kirjeldasin, kuidas Siimonite
sugupuu uurijad Külli Määr ja Eve Kikkas põhjaliku arhiivides
kaevamise tulemusena kummutasid pärimuse nagu oleks Toila Siimonite
ja Vaivara Romanite suguvõsad põlvnenud Põhjasõja ajal vene väest
jäänud vendadest Kirillist ja Stepanist. Vennad on nüüd
kirikukirjadest leitud, nende õiged nimed on Kirila ja Teppan ja nad
on sündinud alles Põhjasõja aastail Konjus ega saanud kuidagi vene
väes teenida. Ühiseks esivanemaks on vendade isa, Soome Erik.
Erikust on vaid teada, et „ta olla Soomest“, abiellunud Maiega
Konjust ja saanud 1725 renditalu Künnapõhja külast.
Künnapõhja küla
kuulus Päite mõisale ja mõis omakorda Narva Linnakirikule
Artiklis püüdsin
oletada, kuidas võis tekkida raudne pärimus venelastest
esivanematest, kes Peetri väes teeninud, kuid ei jõudnud eriti
veenvale seletusele. Ajaloolane Külli Määr usub, et pärimus ei
saanud olla väljamõeldis, et esivanemal pidi mingi side vene väega
olema, mis järeltulijate mällu jäi ja hiljem tema poegadele üle
kanti. Selguse saamiseks peaksime teadma, millal ja kuidas Erik
saabus, kuid selle kohta andmed puuduvad.
Ka Eriku laste kohta on
andmed lünklikud. Tema esimene poeg Kirila abiellus 1733. ja kui
eeldada, et ta oli siis vähemalt 22 aastat vana, võis Erik Jõhvi
kihelkonda saabuda sajandi esimesel kümnendil. Sellesse perioodi
langeb Narva vallutamine Peetri väe poolt 1704 ning selle linna
elanike küüditamine 1708. Samal ajavahemikul kehtis Eestimaal veel
formaalselt Rootsi võim, kuid tegelikult valdas maad juba rüüstav
Šeremetjevi ratsavägi*. 1710 alistusid Tallinn ja Riia ning Eesti-
ja Liivimaast sai faktiliselt Vene impeeriumi provints. Maa oli
rüüstamistest, ikaldustest, taudidest ning ka Rootsi poole
värbamistest ja moonavõtmistest põhjalikult laostatud ja rahvast
hõredaks jäänud. Kas oli tõenäoline, et Erik võttis ette
säärastesse oludesse purjetamise üle Soome lahe kõige laiema osa?
Üle lahe purjetamisi uue leivaisa leidmiseks ei võetud kindlasti
üksipäini ette, vaid ikka mitmekesi, teisi noil aastail Soomest
saabunuid pole aga paikkonna kirikukirjades märgitud. Lisaks pidid
siia saabunud soomlased, kui Rootsi alamad, kindla peale arvestama
kuninga väkke värbamisega.
On pakutud teist
võimalust, et Erik oli Ingerist pärit ja sealt vene väkke võetud.
Rootsi võim oli teatavasti Ingerisse selle provintsi emamaaga
integreerimiseks hulgaliselt soomlasi asustanud. Kas aga Peeter võis
Rootsi kuninga alamaid oma väkke värvata, kui on teada, et ta
Ingerimaa soomlased kui ebausaldusväärsed, 1708.a. Venesse laiali
küüditas!?
On veel kolmas
võimalus, et Erik oli Narva soomlaste hulgast. Ka Narva oli Rootsi
ajal hulgaliselt soomlasi asustatud. Pärast Peetri väe poolt
vallutamist 1704 kehtestati linnas piiramisseisukord: elanikelt nõuti
relvade äraandmist, kirjalikku truudusvannet tsaarile, pandi kõik
kodanikud nimeliselt kirja ja nimekirjad saadeti tsaarikantseleisse
Moskvasse. Surmanuhtluse ähvardusel keelati linnast lahkumine ning
selle tagamiseks seati sisse ringkäendus – iga peremees vastutas
oma peaga pere ja teenijate kohaloleku eest. Kuni märtsis 1708
käskis tsaar rõhuva enamuse linna elanikest kümnesse Venemaa linna
„ümber asustada“.
Oletame, et Erik jõudis
enne küüditamist (ettevalmistusteks anti nädal aega!) okupeeritud
Narvast Päitesse põgeneda. Agulis elavaid soomlasi oli raskem
valvata ega muidu poleks ringkäendust kehtestatud. Et Päite mõis
Narva Linnakirikule renti maksis, pidi toimima teatud ühenduskanal
kaitseseisukorras linnast välja ning julge ja ettevõtliku noormehe
põgenemine ei pidanuks võimatu olema. Päites või Konjus pidi ta
ütlema, et tuli Soomest.
Neli aastat
(tõenäoliselt teismelise vastuvõtlikus eas) vene väest kubisenud
linnas viibinuna oli tal aga kindel „vene kogemus“ omandatud, ta
võis vene keeltki mõista.
Mõisnikud võtsid
põgenikke rõõmuga vastu, tööjõu leidmine oli nende jaoks elu
küsimus. Elas siis Erik koduväina Konjus Maie peres kuni sai 1725.
aastal Päite mõisa Künnapõhja külas renditalu peremeheks.
Mälestuseks „vene
kogemusest“ pani Erik oma esimestele poegadele soomepäraseks
mugandatud õigeusu päritolu nimed. Vanas eas võis Erik
lastelastele oma Narvast pagemise mälestusi veidi ilustatult
jutustada ...
Loomulikult on see vaid
üks hüpoteese esivanem Eriku saabumisest, kuid täiesti piisav, et
inspireerida näiteks härra Lembit Pritsi uut näidendit kirjutama
ja lavastama, teemal „Soome Eeriku pagemine Maie juurde.“ Pärast
seda poleks enam kellelgi kahtlust selle üle, kuidas Erik saabus.
*) Ta kandis tsaarile
ette, et „Riia linnani pole kukelaulu kuulda ja et lehma saab
kolme, lamba kahe ja lapse ühe denga eest.“
Jüri Tõnisson
No comments:
Post a Comment