19.-24.
veebruaril 2018 kulges minu nädal tavapärase töökoha, armsa ja pisikese aleviku
noortekeskuse asemel hoopis Itaalia suurlinnas Torinos koos noorsootöötajatega
19st erinevast riigist. Nimelt osalesin koos kolleegiga Narvast (kellel nimeks
Veronika) rahvusvahelisel koolitusel nimega “Tuning in: Learning and
Youthpass”, mille põhiteemadeks olid noorsootöö õpipotentsiaal, reflektsiooni
tähtsus õppimises, milliseid pädevusi saavad noored noorsootöös arendada
ja milline on minu roll ja lähenemine õppimisele noorsootöötajana. Hoian pidevalt erinevatel
koolituspakkumistel silma peal ning otsustasin kandideerida just sellele, kuna
teema kõnetas mind väga. Reflektsioon on õppimise juures minu jaoks alati
suureks osaks olnud ning soovisin teada saada, kuidas seda oskust ja teadmist
ka noortele edasi anda.
Koolituse
üheks põhiteemadest oli “Youthpass” ehk “Noortepass”. Noortepass (NP) on alates 2007.
aastast Euroopa Liidu programmis Euroopa Noored ning ka uues 2014-2020 EL programmis
Erasmus+ kasutuses
olnud õpikogemuse
analüüsi- ja tunnustamisinstrument projektides osalenud noortele ja
noorsootöötajatele. See
on viis analüüsida, kirjeldada ja näidata projektides õpitut nii osalejatele
endile kui ka teistele inimestele. Koolituse käigus rääkisime põhjalikult
noortepassi olemasolust ning mõtlesime viisidele, kuidas noorsootöös kasutada
noortepassi kontseptsiooni ka väljaspool Erasmus+ programmi.
Jõudsime
üheskoos järeldusele, et kuigi noorsootöötaja pole üldiselt noorte silmis isik,
kes seostub neil õppimisega, peaks noorsootöötaja pädevusse siiski kuuluma
kogetu hindamine, tagasiside andmine, eneseanalüüsi juhendamine ning õppimise
teadvustamine. Koos rahvusvahelise noorsootöötajate tiimiga katsetasime nelja
sisutiheda koolituspäeva jooksul erinevaid õpimeetodeid/õpitehnikaid, mis
sobivad kasutamiseks noorsootöös ning arutlesime, kuidas saab noorsootöötaja
panustada noorte õpiprotsessi toetamisse. Samuti juurdlesime erinevate viiside
üle, kuidas õpikogemust saaks võimalikult lihtsalt formuleerida. Mõistsime, et
kahjuks pole sõna “õppimine” noortele kuigi hea maiguga ning see tuleneb
suuresti koolisüsteemist, mis sunnib õppima. Õpetaja (ja ka noorsootöötaja)
roll võiks pigem olla suunav ja inspireeriv, mis
paneks noori ise tahtma end arendada ning õpetaja/noorsootöötaja võiks
hoolitseda “õppimiskliima” eest, kus kõigil on turvaline olla ning kus
julgetakse teha vigu. Samuti on õppimise käigus äärmiselt oluline tagasiside ja
reflekteerimine, kuna alles selles etapis teadvustavad noored iseendale, mida
kasulikku läbitud tegevus neile andis.
Muidugi
õppisime koolituse käigus mitte ainult noori end analüüsima julgustama, vaid
avastasime ka iseenda analüüsimise viise. Ning nagu rahvusvahelisele
koolitusele kombeks, oli suur osa ka kohaliku kultuuriga (Itaalia puhul eriti
söögiga) tutvumiseks. Selline ebatavaline töönädal ja hoopis teistmoodi
töökeskkonna kogemine on ääretult kasulik, kuna oma kodukoha noortekeskusesse
tagasi tulles olen täis värsket energiat ja uusi ideid, mida siin rakendada.
Ning muidugi sain koolituselt kaasa ohtralt materjale ja meetodeid, mida
tulevikus oma töö paremini tegemiseks kasutada saan ning mitmete
noorsootöötajate kontaktid üle Euroopa, kellega loodan tulevikus taas koostööd
teha. Julgustan kõiki aeg-ajalt osalema rahvusvahelisel koolitusel, kuna seal
saavad kokku niivõrd erineva kultuuritaustaga inimesed, kellelt saab kindlasti
palju uusi ja lennukaid ideid.
Elisabeth Purga, Voka Avatud Noortekeskuse
noorsootöötaja
No comments:
Post a Comment