Õppimine on
elukestev protsess. Õppimine ei alga siis, kui õpetaja klassi astub
ja õppimist ei lõpeta tunnilõpukell. Kui inimene on õppimisele
(uute teadmiste ja oskuste omandamisele) avatud, siis õpib ta kogu
aeg ja igal pool. Kui ta seda ainult ise soovib.
Kool on vaid
üks paljudest kohtadest, kus on teadlikult loodud tingimused
õppimiseks: õpetaja tegevuseks on soodsa õpisituatsiooni
kujundamine ning õppeprotsessi raskuskese hakkab nihkuma õpetajalt
õppijale, tema enda vastutusele ja motivatsioonile.
Meie kooli
tublid õpetajad on mitmeid aastaid mõelnud ja katsetanud, mida
saavad nemad teha, et muuta tunnid õpetamiskesksest
õppimiskesksemaks. Eesmärgiks on ikka, et tekiks õhinapõhine õpe
(loe: et tekiks õhin õppida).
Sageli on
õpilased mõelnud, et milleks õppeveerandi viimasel päeval enam
pingutada (või üldse kooli minna) – hinded ju nagunii väljas,
lõõgastuks parem! Õpetajalt oodatakse sel päeval, et toimuks
midagi teistmoodi.
Aastaid on
õpetajad proovinud üht-teist: rühmatöid, õppekäike, Kuldvillak
ainetundi jne. Algklassid on ringi käinud klassist klassi: ühes
meisterdatakse, teises kuulatakse muinasjuttu ja joonistatakse pilti,
kolmandas nuputatakse jne.
Selle
õppeaasta I veerandi lõpus viisime 1., 4. ja 7. klassis läbi
õpetuse selliselt, et kõik aineõpetajad nendes klassides
valmistasid tunnid ette, keskendudes ühele konkreetsele teemale.
Nimetasime need teemapäevadeks. 1. klassis oli 21. oktoobril teema
“Metsloomad”, 4. klassis “Viisakas käitumine” ja 7. klassis
“Loodus meie ümber”. Kõikides tundides valmis midagi, mida oldi
valmis ka kaasõpilastele esitlema: nii esines 1. klass väikeses
saalis toreda kavaga ning 4. ja 7. klassi õpilaste
töödest-tegemistest valmisid stendid. Gümnasistid sõitsid sel
päeval õppekäigule ajaloolisse Narva.
Tagasisidena
1., 4. ja 7. klassi õpilastelt ja õpetajalt selgus, et muidu oli
tore päev küll, aga pidev kiirustamine (liiguti ju tunnist tundi,
igal järgneval õpetajal hoopis uued mõtted ja ülesanded) ei
lasknud seda tegevust nautida. Oli vaja otsida paremaid lahendusi.
Paremaks
lahenduseks mõtlesid õpetajad III veerandi lõpuks välja
miniprojektid 1.-8.klassi õpilastele. Kokku pakuti välja 15
erinevat projekti, mille vahel õpilased said valida. Ühe õpetaja
juurde kogunes 11–15 õpilast ja nendega toimetatigi kolm tundi. Ja
selleks, et ka kaasõpilased aimu saaksid, mida kuskil miniprojektis
tehti (mõned grupid ju viibisid üldse majast väljas), toimusid 4.
tunni ajal projektide esitlused väikeses ja suures saalis.
1.
kooliastmes olid pakutud järgmised miniprojektid: ”Nipi-triki
tuba” (õp M. Karjuhin), “Laulumängud ja rahvatantsud” (õp K.
Oja), “Kevadet otsimas” (õp M. Lepsalu), “Minu lemmikraamat”
(Iivi Paumets), “Meistrimehed oleme” (õp S. Bombe), “Talvest
kevadesse” (õp A. Koppel), “Pillituba” (õp S. Müsler) ja
“Nuputama!” (õp M. Teelahk).
2.
kooliastmes olid pakutud miniprojektid: “Võõrkeelsete koomiksite
ja multifilmide tegemine erinevates internetikeskkondades” (õp S.
Ilmjärv, M. Raja), “Pesakast kevadekuulutajale” (õp V.
Guštšin), “Kevade ootuses” (õp A. Sternhof), “Ma armastan
Itaaliat” (õp K. Guljavin).
3.
kooliastmes olid pakutud miniprojektid: “Minu koduvald Toila” (õp
A. Pungas), “Seinaleht kirjanikust” (õp K. Kivimeister),
“Luulest sünnib luule” (õp G. Paumets, M. Marks).
Tagasisidena
õpilastelt ja õpetajatelt oli kuulda vaid kiitvaid hinnangud:
õpilased said ise valida meelepärase projekti (muidugi mitte siis,
kui nad jätsid valimise viimasele päevale ja lemmikprojektis oli
nimekiri juba suletud); tunnikell ei piitsutanud tagant, aega oli
piisavalt; sai midagi teha koos teiste klasside õpilastega; meeldis
ka see, et grupid olid väikesed ja grupi tööd juhtisid õpetajad,
kellega igapäevaselt võib-olla kokku ei puututagi.
Selleks
korraks valisid õpetajad projektiteemad oma lemmiktegevuste seast.
Järgmiseks aastaks aga plaanime välja töötada süsteemi, kus igal
projektipäeval on üldteema, mille alla koonduvad miniprojektid.
Kindlasti arutame ka võimalust projektipäev muuta ülekooliliseks,
seekord oli 9.–12. klassi õpilastel tavapärane koolipäev.
Miniprojektid
on vaid üks paljudest võimalustest, kuidas minna õpetamiskeskselt
õppimiskesksele tegevusele koolis ja et lõpuks tekiks õhinapõhine
õpe.
Merike
Lepsalu
Õppealajuhataja
Toila
Gümnaasium
No comments:
Post a Comment