Veel enne eelmise õppeaasta lõppu, täpsemalt
mais, andis Toila Gümnaasiumi juhtkond Kohtla-Järve Järve
Gümnaasiumi juhtkonnale nõusoleku osaleda ühisprojektis, kus nelja
päeva jooksul toimus õppimine koos sõpruskooli eakaaslastega.
Projekt, mis kestis kokku 8 päeva ja
osalesid 2., 3., 10. ja 11. klasside õpilased, saigi septembris
teoks.
13.-16. septembril õppisid sõprade juures 2. ja
3. klasside õpilased. Kuna ilmad olid veel suviselt soojad olid need
enamasti õuesõppepäevad. Teisipäeval olid Järve õpilased ja
nende õpetajad Toilas. Meie õpetajad olid valmistanud päeva ette
selliselt, et toimus retk “Räägin Sulle oma kodukohast” ning
läbi mänguliste tegevuste õpiti üksteist tundma. Kuna õpilasi
oli kokku ligi 130, siis jaotasime end 3 gruppi. Toredast päevast
jäid randa kaunistama laste laotud kõrged kivitornid. Kolmapäeval
sõitis meie 2. klass Kohtla-Järvele ja Järve 3. klass tuli meile.
Neljapäeval jälle vastupidi. Nendel kahel päeval toimusid
ühesugused tegevused: Kohtla-Järvel toimus õuesõppepäev “Räägin
Sulle oma kodukohast”, kus toimus linnaekskursioon. Õpilased
tutvustasid Toila sõpradele oma kodulinna. Toilas toimus samal ajal
aga esimese päeva info kinnistamine – toimus matkamäng Toila
pargis (kes esimesel päeval oli tähelepanelik kuulaja, selle jaoks
polnud ülesanded üldse rasked). Reedel toimus ühine õppepäev
Järve Gümnaasiumi sees ja juures – sealsed õpetajad viisid läbi
erinevaid töötubasid.
Tore oli näha, et viimasel päeval, kui õpilased
toimetasid väikestes gruppides (ühes grupis õpilasi mõlemast
koolist), siis teati ükteise nimesid ja oldigi sõbrad. Ühistest
õppepäevadest valmistavad õpilased raamatu ja kingivad selle
sõprusklassile.
28.-30. septembril õppisid koos 10. ja 11.
klasside õpilased. Nende tegemistest kirjutab täpsemalt meie
kirjandusõpetaja Katrin Kivimeister.
Selle toreda projekti idee autor oli Järve
Gümnaasiumi arendusjuht Vaili Viirlaid ja toetas seda Haridus- ja
Teadusministeerium.
Teistmoodi koolipäevi on jagunud alanud
õppeaastassse teisigi. Sellel aastal toetas KIK õpilaste õppekäike
3700 euroga. Selle eest sai iga klass ühe õppeprogrammi väljaspool
kooli. Õpilased osalesid järgmises õppeprogrammides: Sipelgas
Ferda (1. kl), Saladused vees (2. kl), Avastuslik maastikumäng (3.
kl), Alutaguse sümbolid (6. kl) (kõik Iisaku LK); Puudest algab
mets (4. kl), Avastuslik keskkonnapäev (7.-9. kl), Fotosüntees on
elu alus (8. kl) (kõik Sagadi LK); 5. kl käis Põlulas uurimas
Kalade kohastumust eluks vees, 10. kl käis Vehendil uurimas Kalade
elukeskkonda, 11. kl õppis Jõgeva Taimekasvatuse Instituudis
Mahepõllundust ning kõik gümnasistid käisid Tartus vastavatud
Loodusmuuseumis osalemas kolmes erinevas õppeprogrammis –
Digivahendite kasutamine lindude ja loomade vaatlusel, Öko- ja
mahemärgised, Geneetika.
Teistmood õppes osaleb sellel aastal 11. kl neiu
Kristina Oja, kes otsustas panna ennast proovile õppides aasta koos
Tšiili eakaaslastega.
Teistmoodi koolipäev on ka siis, kui tundi tuleb
läbi viima külalisõpetaja. Alanud õppeaastal on käinud õpilaste
ees Gerli Padar (Eesti Kontsert), Jaanika Mikk (Viru Vangla), Peeter
Tenjes (Tartu Observatoorium), Liivi Maalman (Jõhvi
Politseijaoskond), Merike Teelahk (Rajaleidja) ning CAE
eksamikeskuse esindaja tutvustas gümnasistidele, kuidas saada
inglise keele sertifikaati. Üsna pea on oodata saksa keele
külalisõpetajat Austriast.
Kui seni on harjutud rääkima õpilasvahetusest,
siis õpetaja Maarika Raja algatusel toimus oktoobris, nädal enne
vaheajale minekut, õpetajate vahetus. Eks natuke teistmoodi tundub
koolitund ka siis, kui õpilaste ees pole mitte oma õpetaja, vaid
sõpruskooli õpetaja. Seda tunnet said tunda Toila ja Kohtla-Nõmme
koolide õpilased, kui vahetusse läksid kehalise kasvatuse õpetajad
Maarika Raja ja Piret Niglas.
Õpetaja Maarika Raja arvas nädala lõppedes, et
tegelikult oleks see võinud olla isegi kaks nädalat, sest esimesed
kaks päeva läksid sisse elamiseks ja neljapäeval sai alles
“reele”. Kodus tead, kus ja mis asub, aga teises koolis tuleb
hakkama saada nende vahenditega, mis seal on. Töö käigus tuleb
kiiresti ümber orienteeruda vastavalt võimalustele. “Läbi selle
kogemuse õppisin uusi nippe”, rääkis õpetaja Maarika Raja. Ja
selgitas, et kui hakkas mängima mingit mängu või tegema harjutust,
ütlesid sealsed õpilased, aga meie teeme neid asju nii. Või
näitasid suisa ettegi. Ja oligi äge! Väike uus nüanss asjal
juures. Hoopis uus kogemus oli aga Maarika Raja jaoks see, et tundi
tulid lasteaialapsed. Kõige väiksemad “seisid vaevalt püsti”,
aga juba oli vaja läbi viia organiseeritud kehalise kasvatuse tund
Ka Piret Niglas võttis vahetusõpetajaks olemise
aja kokku mõttega, et aeg oli lühike – kaks nädalat oleks olnud
paras, et vahetusõpetajana kooliellu sisse elada. Tema jaoks oli
täiesti uus kogemus see, et tunnis on kolleeg kõrval (meil on
enamasti Maarika Rajaga koos tunnis ka Andrus Lehismets).
Kohtla-Nõmmel annab ta tervele klassile üksi kehalise kasvatuse
tundi. Piret Niglas märkas, et meil on palju õpilasi, kes käivad
erinevates sporditrennides ja on väga sportlikud ning meeldis, et
vastu võttis sõbralik kollektiiv. Õpetajad mõlemad kiitsid lapsi,
kes pingutasid ja olid väga-väga tublid ja tunnistasid, et see oli
hea kogemus. Ja nad soovitaksid seda kogeda kõikidel õpetajatel,
eriti neil, kes on pikemalt töötanud ühes koolis.
Kehalise kasvatuse õpetajate vahetus on pannud
silmad särama ja mõtted tööle nii mõnel teiselgi Toila õpetajal.
Merike Lepsalu
Toila Gümnaasium
10.-11. kl õpilased projekti lõpupäeval |
Rohkem fotosid vaata Toila Gümnaasiumi kodulehelt
No comments:
Post a Comment