Tuesday, November 8, 2016

Teistmoodi koolipäevad

Veel enne eelmise õppeaasta lõppu, täpsemalt mais, andis Toila Gümnaasiumi juhtkond Kohtla-Järve Järve Gümnaasiumi juhtkonnale nõusoleku osaleda ühisprojektis, kus nelja päeva jooksul toimus õppimine koos sõpruskooli eakaaslastega.

Projekt, mis kestis kokku 8 päeva ja osalesid 2., 3., 10. ja 11. klasside õpilased, saigi septembris teoks.
13.-16. septembril õppisid sõprade juures 2. ja 3. klasside õpilased. Kuna ilmad olid veel suviselt soojad olid need enamasti õuesõppepäevad. Teisipäeval olid Järve õpilased ja nende õpetajad Toilas. Meie õpetajad olid valmistanud päeva ette selliselt, et toimus retk “Räägin Sulle oma kodukohast” ning läbi mänguliste tegevuste õpiti üksteist tundma. Kuna õpilasi oli kokku ligi 130, siis jaotasime end 3 gruppi. Toredast päevast jäid randa kaunistama laste laotud kõrged kivitornid. Kolmapäeval sõitis meie 2. klass Kohtla-Järvele ja Järve 3. klass tuli meile. Neljapäeval jälle vastupidi. Nendel kahel päeval toimusid ühesugused tegevused: Kohtla-Järvel toimus õuesõppepäev “Räägin Sulle oma kodukohast”, kus toimus linnaekskursioon. Õpilased tutvustasid Toila sõpradele oma kodulinna. Toilas toimus samal ajal aga esimese päeva info kinnistamine – toimus matkamäng Toila pargis (kes esimesel päeval oli tähelepanelik kuulaja, selle jaoks polnud ülesanded üldse rasked). Reedel toimus ühine õppepäev Järve Gümnaasiumi sees ja juures – sealsed õpetajad viisid läbi erinevaid töötubasid.
Tore oli näha, et viimasel päeval, kui õpilased toimetasid väikestes gruppides (ühes grupis õpilasi mõlemast koolist), siis teati ükteise nimesid ja oldigi sõbrad. Ühistest õppepäevadest valmistavad õpilased raamatu ja kingivad selle sõprusklassile.
28.-30. septembril õppisid koos 10. ja 11. klasside õpilased. Nende tegemistest kirjutab täpsemalt meie kirjandusõpetaja Katrin Kivimeister.
Selle toreda projekti idee autor oli Järve Gümnaasiumi arendusjuht Vaili Viirlaid ja toetas seda Haridus- ja Teadusministeerium.
Teistmoodi koolipäevi on jagunud alanud õppeaastassse teisigi. Sellel aastal toetas KIK õpilaste õppekäike 3700 euroga. Selle eest sai iga klass ühe õppeprogrammi väljaspool kooli. Õpilased osalesid järgmises õppeprogrammides: Sipelgas Ferda (1. kl), Saladused vees (2. kl), Avastuslik maastikumäng (3. kl), Alutaguse sümbolid (6. kl) (kõik Iisaku LK); Puudest algab mets (4. kl), Avastuslik keskkonnapäev (7.-9. kl), Fotosüntees on elu alus (8. kl) (kõik Sagadi LK); 5. kl käis Põlulas uurimas Kalade kohastumust eluks vees, 10. kl käis Vehendil uurimas Kalade elukeskkonda, 11. kl õppis Jõgeva Taimekasvatuse Instituudis Mahepõllundust ning kõik gümnasistid käisid Tartus vastavatud Loodusmuuseumis osalemas kolmes erinevas õppeprogrammis – Digivahendite kasutamine lindude ja loomade vaatlusel, Öko- ja mahemärgised, Geneetika.
Teistmood õppes osaleb sellel aastal 11. kl neiu Kristina Oja, kes otsustas panna ennast proovile õppides aasta koos Tšiili eakaaslastega.
Teistmoodi koolipäev on ka siis, kui tundi tuleb läbi viima külalisõpetaja. Alanud õppeaastal on käinud õpilaste ees Gerli Padar (Eesti Kontsert), Jaanika Mikk (Viru Vangla), Peeter Tenjes (Tartu Observatoorium), Liivi Maalman (Jõhvi Politseijaoskond), Merike Teelahk (Rajaleidja) ning CAE eksamikeskuse esindaja tutvustas gümnasistidele, kuidas saada inglise keele sertifikaati. Üsna pea on oodata saksa keele külalisõpetajat Austriast.
Kui seni on harjutud rääkima õpilasvahetusest, siis õpetaja Maarika Raja algatusel toimus oktoobris, nädal enne vaheajale minekut, õpetajate vahetus. Eks natuke teistmoodi tundub koolitund ka siis, kui õpilaste ees pole mitte oma õpetaja, vaid sõpruskooli õpetaja. Seda tunnet said tunda Toila ja Kohtla-Nõmme koolide õpilased, kui vahetusse läksid kehalise kasvatuse õpetajad Maarika Raja ja Piret Niglas.
Õpetaja Maarika Raja arvas nädala lõppedes, et tegelikult oleks see võinud olla isegi kaks nädalat, sest esimesed kaks päeva läksid sisse elamiseks ja neljapäeval sai alles “reele”. Kodus tead, kus ja mis asub, aga teises koolis tuleb hakkama saada nende vahenditega, mis seal on. Töö käigus tuleb kiiresti ümber orienteeruda vastavalt võimalustele. “Läbi selle kogemuse õppisin uusi nippe”, rääkis õpetaja Maarika Raja. Ja selgitas, et kui hakkas mängima mingit mängu või tegema harjutust, ütlesid sealsed õpilased, aga meie teeme neid asju nii. Või näitasid suisa ettegi. Ja oligi äge! Väike uus nüanss asjal juures. Hoopis uus kogemus oli aga Maarika Raja jaoks see, et tundi tulid lasteaialapsed. Kõige väiksemad “seisid vaevalt püsti”, aga juba oli vaja läbi viia organiseeritud kehalise kasvatuse tund
Ka Piret Niglas võttis vahetusõpetajaks olemise aja kokku mõttega, et aeg oli lühike – kaks nädalat oleks olnud paras, et vahetusõpetajana kooliellu sisse elada. Tema jaoks oli täiesti uus kogemus see, et tunnis on kolleeg kõrval (meil on enamasti Maarika Rajaga koos tunnis ka Andrus Lehismets). Kohtla-Nõmmel annab ta tervele klassile üksi kehalise kasvatuse tundi. Piret Niglas märkas, et meil on palju õpilasi, kes käivad erinevates sporditrennides ja on väga sportlikud ning meeldis, et vastu võttis sõbralik kollektiiv. Õpetajad mõlemad kiitsid lapsi, kes pingutasid ja olid väga-väga tublid ja tunnistasid, et see oli hea kogemus. Ja nad soovitaksid seda kogeda kõikidel õpetajatel, eriti neil, kes on pikemalt töötanud ühes koolis.
Kehalise kasvatuse õpetajate vahetus on pannud silmad särama ja mõtted tööle nii mõnel teiselgi Toila õpetajal.

Merike Lepsalu
Toila Gümnaasium

10.-11. kl õpilased projekti lõpupäeval
Rohkem fotosid vaata Toila Gümnaasiumi kodulehelt











No comments:

Post a Comment