Aastal
2004 kaitsesin oma bakalaureusetööd teemal ``Isa roll koolieelse
lapse arengu kujundajana``. Isarolli ja isaks olemist vanemana hakati
uurima ja sellest rohkem kirjutama alates 1970-ndatest aastatest, mis
on eeskätt tingitud ühiskondlikust tasemest ja peresüsteemi
muutustest. Vanasti oli meestel seisukoht, et emad
hoolitsevad-kantseldavad laste eest ja isad hakkavad järeltulijatega
tegelema alles siis, kui nad juba räägivad, kõnnivad ja nendega
saab mängida.
Nüüd
rõhutatakse aga, et isadele on vajalik varajane kontakt
vastsündinuga juba haiglas, sealt saab alguse lapse ja vanemate
vaheline side, mis soodustab isa huvi ja tähelepanelikkust lapse
vastu ja arendab isa suhtlemisoskust lapsega.
Eestis
hakati isade vastu rohkem huvi tundma ja neid uurima 90-ndate lõpust
alates. Eesti Lastefondi poolt korraldati 2002. aastal kirjandi- ja
plakatikonkurss “Mul on õigus isale” ja 2003. aastal korraldas
Eesti Lastefond teavituskampaania “Lapsel on isa vaja”, kus
rõhutati isa tähendust ja selgitati mitmeid isadusega seonduvaid
küsimusi. On antud välja raamatuid ja korraldatud konverentse nii
isaduse teemal, kui meeste tervisest ja nende rahulolust.
TEADLASED
ON TOONUD VÄLJA PEAMISELT NELI ISADUSE TÜÜPI:
- EEMALVIIBIV ISA – kelle jaoks isadus ei ole psühholoogiliselt oluline
- KLASSIKALINE ISA EHK “VANAAEGNE”- kelle jaoks isadus tähendab vaid perekonna olemasolu
- ABISTAV ISA – kes küll toetab ema lapse kasvatamisel, kuid peamine vastutus jääb ema kanda
- UUS ISA – see on isa, kes vastutab lapse üleüldise heaolu ja arengu eest
Oluline
on, et isa kaasatakse lapse arengusse esimestest hetkedest peale.
Tänapäeval võib isa oma järglast näha juba nädalase lootena
monitori ekraanil. Perekoolid ja kirjandus annavad talle võimaluse
aegamisi situatsiooniga kaasa minna ja vanemaks kasvada. Isa, kes
võtab osa lapse kasvatamisest, saab kiiresti tema sõbraks. Hea isa
on tugev isiksus, kes on nõus lastega jagama teadmisi, kogemusi ja
tundeid. Vastavalt lapse arengutasemele on isal täita erinevad
rollid: mängitaja, turvapaik, võistleja, piiride seadja. Laps, kes
on isaga seotud sünnist alates, areneb emotsionaalselt
tasakaalukamaks, uudishimulikuks ja enesekindlamaks. Isa loob
kooliealise lapse maailmas eeltingimused lapse edule ja julgustab
teda seniseid saavutusi ületama. Isa õpetab pojale, kuidas olla
mees ja isa tähelepanu ning toetus on tütre eneseväärikuse jaoks
väga olulised. Poisid elavad isa puudumist teravamalt üle kui
tüdrukud, poistel on vaja mehelikku eeskuju. Selge on, et lapse
maailma on vaja isa.
Milleks
täpsemalt on isa vajalik?
- Kuni 2. eluaastani: lapsed, kellel on isaga hea kontakt, õpivad rutem rääkima, kohanevad paremini ümbruskonnaga ja võõrastavad märksa vähem.
- Kuni 4. eluaastani: isaga lapsed suudavad lasteaias paremini läbi lüüa, leiavad kiiremini sõpru ja lähevad enamasti meelsamini lasteaeda.
- Kuni 6. eluaastani: isaga lapsed lähevad peaaegu alati innukalt kooli. Nad saavad õpetajatega paremini läbi ja lasevad end kaasõpilastel vähem kiusata. Nad töötavad ka uusi teadmisi läbi märksa edukamalt, kui saavad neist aeg-ajalt isaga vestelda.
- Kuni 10. eluaastani: nüüd muutub isa lapse jaoks kaaslaseks ja mõõdupuuks. Eriti jääb lapsele meelde, kui ka isa vahel oma eksimust tunnistab. Samuti, kui lapsel õnnestub vahel isa ümber veenda.
- Kuini 12. eluaastani: läheneb astumine täiskasvanute maailma. Noored igatsevad nüüd matku ja seiklusi koos isaga. Tüdrukud tahavad aga näiteks, et isa oleks restoranis või kinos aktiivne kaaslane.
- Kuni 14. eluaastani: äkitselt polegi enam isaga koosolemine nii tähtis. Ka õrnutsemisest hoolivad nii tütred kui pojad nüüd vähem, aga isa tähtsus ei kahane. Kasvõi harva, aga isa jääb oluliseks partneriks “täiskasvanute jutuajamistes”. Ka vanemate omavahelise suhtlemise jälgimine on äärmiselt oluline lapse suhtlemisvõime arengus.
- Alates 14. eluaastast: nüüd vajab laps eelkõige kogenud vestluspartnerit, kes suudab kaaskõnelejat võrdväärsena võtta ja tõsiselt kuulata
Olen
arvamusel, et lapsed peaksid kasvama terves perekonnas, kus on nii
ema kui ka isa. Vanematel on kanda erinevad rollid ning isa ja ema
suhtlevad lastega erinevalt: emad emotsionaalsemalt, isad
intellektuaalsemalt. Samuti on isa peres piiride seadja ja karmima
poole esindaja. Isata jääb ära mehelik eeskuju ja pojal pole
võimalus õppida oma isa jäljendama. Samas puuduks tütrel võimalus
õppida tundma esimest meessugupoole esindajat.
Mul on
heameel tõdeda, et Naerumere lasteaias käivad lapsed on 98%
tervikperedest. Tore on vaadata, kuidas laps ootab oma isa õhtul ja
kui õhinal räägitakse, mida koos isaga ette võetakse.
Igaaastastel isadepäevapidudelgi on tunda seda õrna sidet lapse ja
isa vahel, mida teistel pidudel pole aega märgata. Samas on nii
armas jälgida neid veidi arglikke aga uhkeid isasid, kelledel on
kordki aastas lausa oma pidu lasteaias!
Kuidas olla hea
isa? Vastas 2011. aasta isa A. Ots ``Hea isa peab mõtlema oma
lastele, looma sellised rajad, mida mööda saaks ellu minna.``
Oma
mõtiskluse tahaksin lõpetada väikese luuletusega, mis ütleb kõik:
Suu on
naerul, silmad kissis,
kui ütlen
Sulle, kallis issi
``Oled
mulle kallis sa,
iluisaim
ja parim ka!``
Silja
Sarap,
Toila
Lasteaed Naerumeri
Rõõmukillukeste
rühma õpetaja
No comments:
Post a Comment