Palju
on räägitud hooldekodukohtade nappusest ja väga kõrgetest
kohatasudest.
Aga
on ka teisi lahendusi, kuidas oma väärikas eas lähedastele tuge ja
toetust pakkuda siis, kui nad ise enam kõigi toimingutega hakkama ei
saa ja lähedastel pole võimalik neile piisavalt toeks olla. Üks
võimalus on koduhooldusteenus, mida osutatakse eakatele ja ajutist
kõrvalist abi vajavatele täisealistele inimestele kodustes
tingimustes, et aidata neil harjumuspärases keskkonnas toime tulla.
Koduteenust
saavad rahvastikuregistri andmetel Toila vallas elavad eakad ja
ajutist kõrvalist abi vajavad täisealised inimesed, kes vajavad
kõrvalist abi igapäevase eluga toimetulekul. Teenust osutatakse nii
üksi kui ka koos elavatele eakatele, kellest üks või mõlemad
vajavad kõrvalist abi igapäevaeluga toimetulekul.
Ivi Liiv |
1.
Kust oled pärit? Kus koolis käinud? Mis tööd oled varem teinud?
Tiina:
„Olen pärit Ida-Virumaalt ja siin terve elu elanud ja ka koolis
käinud. Töökohti on
varem olnud kaks – kolmteist aastat olin kondiiter ja kakskümmend kaks aastat töötasin notaribüroos.”
varem olnud kaks – kolmteist aastat olin kondiiter ja kakskümmend kaks aastat töötasin notaribüroos.”
Tiina Volt |
Ivi:
„Kuigi koolitee sai alguse Jõhvis tollases A. Kesleri nimelises
Keskkoolis, siis oma sünnikoduks pean väikest küla kauni Illuka
mõisakooli külje all. Töötanud olev varem metskonna
raamatupidajana ja transpordi vallas dispetšerina.”
2.
Mis on Sinu jaoks elus oluline?
Tiina:
„Minu
jaoks on kõige olulisem minu pere ja kodu. Mulle on oluline, et
mu perel ja lähedastel läheb hästi ja nendega on kõik korras.”
Ivi:
„Elus
on kõige olulisem see, kui lastel hästi läheb. Kui hommikul
ärgates päike paistab ja inimesed oleksid üksteise vastu
natukenegi lahkemad.”
3.
Kuidas puhkad? On Sul mingeid hobisid?
Tiina:
„Mulle
meeldib väga reisida ja rännata. Võimalusel reisin kaugemal, aga
ka Eestis on mõnus puhata ja uusi kohti avastada. Hobideks on
kokkamine, küpsetamine, aiatööd, isetegemine.”
Ivi:
„See pole küll mingi kirglik hobi, aga armastan vanu postkaarte,
fotosid ja raamatuid. Natuke unarusse on jäänud looduse- ja
transporditeemalised postmargid.”
4.
Mis teeb tuju heaks?
Tiina:
„Tuju
teeb heaks ilus ilm ja päike. Kui
perel ja lähedastel on kõik korras. Aga
ka sõbrad, naer ja
seiklused.”
Ivi:
„Tuju
teeb heaks see, kui lapsed jälle koju tulevad. Armastan merd ja
mere ääres jalutada. Varahommikud, kui väljas on kastene ja
vaikne, ainult linnud sidistavad. See on kõige mõnusam aeg
päevast.”
5.
Kuidas sattusid praegusele tööle?
Tiina:
„Sellele tööle sattusin suuresti tänu oma tütardele. Nemad
mulle selle mõtte pähe panid, et võiksin töökohta vahetada. Kuna
konkurss oli just välja kuulutatud, siis otsustasin proovida ja olen
valikuga väga rahul.”
Ivi:
„Praegusele tööle sattusin täiesti juhuslikult. Algul tulin
ainult haiguse ajaks asendama ja hiljem juba püsivalt.”
6.
Mida teie töö igapäevaselt sisaldab?
Töö
on väga erinev. Mõne hoolealuse puhul tähendab see kogu tema elu
korraldamist, nagu näiteks nädalase ravimiportsu välja jagamine,
arvete tasumine, küttepuude muretsemine, ravimite tellimine,
perearsti ja pereõega suhtlemine. Käime oma hoolealustega kaasas,
kui neil on vaja arsti
juures käia. Käime poes, apteegis, postkontoris. Päris aktiivselt kasutatakse pesupesemisteenust. Tuleb ette, et on vaja abi toa koristamisel. Talvel toome puud tuppa ja roogime lund.
juures käia. Käime poes, apteegis, postkontoris. Päris aktiivselt kasutatakse pesupesemisteenust. Tuleb ette, et on vaja abi toa koristamisel. Talvel toome puud tuppa ja roogime lund.
7.
Kui palju on Toila vallas koduhoolduse kliente?
Toila
vallas on lepingulisi kliente üle kahekümne. Lisaks mõned, kellel
on vaja lihtsalt silma peal hoida ja nädalas korra huvi tunda, kas
on muresid. Eriolukord tõi kaasa ka paar ajutist lepingut.
8.
Milliste küsimuste/probleemidega tuleb igapäevaselt tegeleda?
Igapäevased
küsimused on suures osas seotud ikka tervisega. Aastatega on
kogunenud terve hulk erinevaid tõbesid, mõned polegi ehk nii
hullud, aga mõne teise haigusega koos on vaegused hoopis hullemad.
Väga suur probleem on igasuguste uudiste üleküllus. Mõne uue ja
huvitava teema
esilekerkimisel kipuvad kõik kanalid seda võimendama ja omapoolseid nägemusi esitama ja see tekitab ainult suurt segadust.
esilekerkimisel kipuvad kõik kanalid seda võimendama ja omapoolseid nägemusi esitama ja see tekitab ainult suurt segadust.
9.
Kindlasti toob see töö endaga ka rõõmuhetki? Mis need on?
Rõõmu
teeb kindlasti kõige rohkem see, kui mõni päev on neil tervis
parem, ei ole valusid. Kui mõni raadios või telesaates kõlanud
nali või tobedus teeb neil tuju heaks. Ja nende hea tuju kandub ka
meile üle ja saame koos naerda.
10.
Kas ja kuidas mõjutas eriolukord teie tööd?
Eriolukord
oli kõigile raske. Just
see teadmatus ja hirm. Kõik raadio- ja televisioonikanalid alustasid
ja lõpetasid päeva ainult selle ühe teemaga. Meie hooldatavatele
oligi vist kõige raskem see pidev hirmutamine, info üleküllus,
teadmatus. Raskelt tuldi toime sotsiaalse eraldatusega, üksindusega.
Juba meie maskides ja kinnastes ilmumine tekitas mõnel juhul
paanikat, et ongi viimnepäev käes.
Osad sulgesidki ennast oma koju ja suhtlemine käis telefonis või läbi akna.
Poekoti panime ka ukse taha, et kontakte vältida. Ega endalgi maski kandmine meeldiv polnud, hingata oli raske ja kippus ta ikka kogu aeg kohalt liikuma. Pidevalt tuli kanda kindaid ja käsi tihti desinfitseerida. Ja ikka kippusid iga enda aevastuse ja köhatuse peale kohe kõige halvemat kahtlustama.
Osad sulgesidki ennast oma koju ja suhtlemine käis telefonis või läbi akna.
Poekoti panime ka ukse taha, et kontakte vältida. Ega endalgi maski kandmine meeldiv polnud, hingata oli raske ja kippus ta ikka kogu aeg kohalt liikuma. Pidevalt tuli kanda kindaid ja käsi tihti desinfitseerida. Ja ikka kippusid iga enda aevastuse ja köhatuse peale kohe kõige halvemat kahtlustama.
Kuidas
toimida, kui keegi meie lähedastest või me ise vajame
koduhooldusteenust?
Teenuse
saamiseks tuleb esitada kirjalik avaldus vallavalitsuse
sotsiaaltöötajale.
Peale
seda
külastavad sotsiaaltöötaja
ja hooldustöötaja kümne
kalendripäeva jooksul taotluse esitamisest teenuse taotlejat tema
kodus, et selgitada välja teenuse vajadus ja konkreetne sisu.
Vajadusel kaasab sotsiaaltöötaja olukorra selgitamiseks taotleja
lähedased, pere- või raviarsti.
Tuginedes
sotsiaaltöötaja ettepanekule ja hindamisakti tulemustele otsustab
vallavalitsus teenuse
osutamise kümne
kalendripäeva jooksul taotluse esitamisest.
Lisainfot
teenuse ja selle korraldamise kohta meie
vallas annab
Toila valla sotsiaaltöö
spetsialist
Krista
Kool.
Lea
Rand
No comments:
Post a Comment