Sellest aastast alustas tööd
üleriigiline ja tasuta ohvriabi kriisitelefon 116 006 ja
nõustamisteenus veebilehel www.palunabi.ee,
kust saab ööpäevaringselt nõu ja abi eesti, vene ja inglise
keeles. Lisaks on aga igas maakonnas ka tööl ohvriabitöötaja, kes
saab pakkuda põhjalikumat ja personaalsemat nõustamist.
Tihti ei pöördu inimesed pärast
vägivalda või muud halba kohtlemist abi saamiseks politsei poole
või ei mõista, et see, kuidas nendega käitutakse, on tegelikkuses
vale või keelatud. Lisaks võib abi küsimiseni jõudmine võtta
aastaid, sest ohvriga käivad kaasas häbi, süütunne või hirm.
Selleks, et ükski inimene ei peaks enda murega üksi jääma, on
abiks nõustajad 116 006 telefonilt ja palunabi.ee veebilehelt.
Ohvriabi kriisitelefon on mõeldud kõigile, kes tunnevad, et on
sattunud olukorda, kus nad on kannatajad – on siis tegemist
füüsilise, majandusliku, vaimse või seksuaalse vägivallaga või
hoopis hooletuse või halva kohtlemise ohvriks langemisega. Samuti
saavad kriisitelefonilt abi inimesed, kes on kuritegevuse või
õnnetusjuhtumi tõttu lähedase kaotanud.
Ohvriabi kriisitelefonile vastavad
vastava hariduse ja ettevalmistusega inimesed, kes töötavad oma
kodus eri piirkondades üle Eesti. Et sellist teenust on väga vaja,
näitab juba statistika – telefonile on kahe kuuga helistatud 741
korda ja veebivestluse teel on võetud ühendust 330 korda. Kokku oli
seega 1071 pöördumist.
Esimestel kuudel on kriisitelefonile
pöördutud erinevate muredega. Enamasti on helistanud perevägivalla
ohvrid. Samuti on helistajate seas neid, kes soovivad teada anda, et
keegi nende lähedane või ka naaber on ohvriks langenud. Lisaks on
küsitud hooldusõiguse teemal küsimusi või soovitud saada abi
töökiusamise teemal. Palju on pöördunud üksikud, peamiselt eakad
inimesed, kellel ei ole mitte kellegi teisega rääkida, kuid ometi
on mitmel juhul selgunud, et niisama vestlemise soovi taga peitub
helistaja varasem ohvriks langemise lugu.
Kuidas saab üks telefonikõne inimest
aidata? Ohvriabi kriisitelefoni eesmärk on pakkuda ohvritele kiiret
võimalust oma mure ära rääkida. Kõne vastu võtnud töötaja
kuulab helistaja ära, pakub talle tuge ja ühiselt arutatakse läbi
kõik olukorra lahendamise võimalused. Olenevalt juhtumist võivad
pöördujad vajada infot politseisse avalduse tegemise kohta, naiste
tugikeskuste või seksuaalvägivalla kriisiabikeskuste kontakte või
selgitust omavalitsuste teenuste ja toetuste kohta. Kui on vaja, saab
leppida kokku kohtumise juba ohvriabitöötaja juures.
Oluline on välja tuua, et ohvriabi
kriisitelefoni eesmärgiks ei ole hakata asendama politseid.
Olukordades, kus inimese elu on ohus ja on vaja kiiret abi
politseilt, kiirabilt või päästeametilt, tuleb kindlasti esmalt
valida 112. Küll aga saab ohvriabi kriisitelefon 116 006 olla
ohvrile abiks järgmise sammuna, kui politsei on sündmuskohal käinud
ja on vaja mõelda, mida edasi teha ja kuhu pöörduda.
116 006 numbrilt saab ohver abi ka
hirmude maandamiseks, kuna alati ei pruugi ohver teada, mis saab
temast või vägivallatsejast edasi. Näiteks on perevägivallaohvrite
seas levinud valearusaam, et politseisse saab pöörduda alles siis,
kui vägivald on pikaajaliselt kestnud, mitte pärast ühekordset
ohvriks langemist. Sellistest olukordades aitabki ohvriabi
kriisitelefon vastata helistajate küsimustele ja tõsta abivajajate
teadlikkust nende õigustest ning pakkuda sealjuures vajalikku
nõustamist, kes ja kus teda tema olukorra lahendamiseks aidata saab.
Ehkki ohvriabi kriisitelefonilt 116 006
saab helistaja esmase toe ja nõu, on edasiste ohvriabiteenuste
saamiseks vajalik ohvril pöörduda ohvriabitöötaja vastuvõtule.
Igas Eesti maakonnas on tööl vähemalt üks ohvriabitöötaja, kes
vajadusel saab inimese ja tema murega juba edasi tegeleda. Kui oled
langenud ohvriks, siis ei ole ükski mure liiga väike või
tähtsusetu.
Anastassia Belova, 5866 9829 (Vahtra 3,
Narva)
Inna Bahlinova, 5309 7071 (Vahtra 3,
Narva)
Mari-Liis Org, 524 6758 (Järveküla tee 36, Kohtla-Järve ja Rahu 38, Jõhvi)
e-post: iviru.oa@sotsiaalkindlustusamet.ee
Mari-Liis Org, 524 6758 (Järveküla tee 36, Kohtla-Järve ja Rahu 38, Jõhvi)
e-post: iviru.oa@sotsiaalkindlustusamet.ee
Mari Tikerpuu
Sotsiaalkindlustusameti kriisiabiteenuse juht
No comments:
Post a Comment