Monday, May 4, 2020

Toila vabatahtlikud külas Suurbritannia merepäästjatel



Perioodil 06.-11.03 osalesid 14 Toila, 1 Purtse ja 1 Narva-Jõesuu vabatahtlik merepäästja PRIA toel korraldatud õppekäigul Suurbritanniasse, RNLI (Royal National Lifeboat Institution) päästejaamadesse. Õppekäik oli osa 2-aastasest ühistegevuste projektist, mida toetas Leader (Kirderanniku Koostöökogu) meede ning selle eesmärgiks peamiselt silmaringi laiendamine ja Capsize-treeningul osalemine.
RNLI on Inglismaal üleriiklikult merepäästega tegelev vabatahtlik organisatsioon, kes lisaks merelt päästmisele tegeleb suuremates randades rannavalvega ning on ehk isegi parim näide vabatahtliku merepääste võimekusest ja suutlikkusest maailmas. Merepäästejaamasid on Inglismaal ja Iirimaal kokku 238 ning neis on kokku üle 400 merepäästekaatri või -laeva. RNLI aastaeelarve on võrreldav kolmekordse Päästeameti eelarvega Eestis ehk üle 200 miljoni eurot, millest ca 60% moodustavad pärandused. Justnimelt, ühiskondlik jõukus Inglismaal on tasemel, kus inimesed ei pea oma maise vara pärandama järeltulijatele ning saavad selle erinevatele heategevusorganisatsioonidele annetada. Olgu siinkohal veel mainitud, et selles mainitud aastaeelarves on riikliku finantseerimise osa null, kogu eelarve kujuneb annetustest ja kogukondlikust toetusest. Aga nüüd juba konkreetsemalt edasi.


RNLI ALC ja ILC
Esimene tähekombinatsioon ALC täendab All-Weather Lifeboat Centre`it ehk laevaehitustehast, kus valmivad suured ookeanivõimekusega merepäästelaevad ning mille ehitamise võimekuse on vabatahtlik organisatsioon enesele loonud eesmärgiga vähendada laevade ostmisega seotud kulusid. Laevaehitustehase ehitust toetati üle kogu Inglismaa ning see oli tõenäoliselt kõige suurem annetuskampaania ka RNLI ajaloos. Tehas avati 2015. Aastal ning võimaldab RNLI-l ehitada 6 merepäästelaeva aastas (maksumusega 2,2 miljonit naela igaüks) ning üleriigiline hinnanguline vajadus on 50 laeva järele. Kokkuhoid, mida iseehitamisega saavutatakse on ca 3 miljonit naela aastas. Sellist iseendale laevaehitust ei toimu mitte kuskil maailmas, ka sellist võimekust ja süsteemsust mujalt maailmast väga ei leia, mistõttu on sellistel käikudel väga silmiavardav mõju. Tuurijuht kiitis, et neil on käinud tehases ka formel 1 mehhaanikud, kes on nähtuga ülimalt rahule jäänud. Kui kellelgi on plaanis Inglismaad külastada ja satub Poole`i, siis ALC tuurid on väikese tasu eest (£5.-) kõikidele huvilistele kättesaadavad.
Teine tähekombinatsioon ILC tähendab Inshore Lifeboat Centre`it ehk taaskord laevaehitust, kus valmivad RIB-tüüpi kaatrid ning mis asub Isle of Wight saarel, tunniajase praamisõidu kaugusel Southamptoni sadamast. ILC tehases toimub lisaks laevaehitusele ka olemasolevate aluste uuendamine, mis RNLI mõistes tähendab, et kui alust on järjestikku kasutatud 5 aastat, siis viiakse see ILC-sse ning kruvitakse küljest maha kõik vähegi kuluvad osad ning asendatakse uutega. Meie mõistes on ka need 5-aastased merepäästekaatrid täielikult uued, näevad ka uueväärsed välja ning tundub kohati isegi veidrana, et uueväärsed alused täieliku uuenduskuuri läbima peavad. ILC sattus meie programmi puhtalt seetõttu, et olime oma strateegiaplaanis näinud pikemas perspektiivis ette uue aluse soetamise - ideaalis RNLI Atlantic 75, mida on siia-sinna Euroopasse varem müüdud. Kui nüüd kohapeal selgus, et neil on kasutusel veel 7 sellist, mis sel aastal Atlantic 85 vastu välja vahetatakse, ei lasknud me oma ideel pikemalt settida ning tegime algust omale uue merepäästekaatri soetamisega. Saime vajalikud kontaktid ja mõningase suhtluse järel oli meil hinnapakkumine olemas. Kuna RNLI müüb merepäästekaatreid ilma mootoriteta, siis võtsime Eestist kahele Yamaha 70hj mootorile hinnapakkumise ja esitasime projekti Kirderanniku Koostöökogule (Leader meetmesse), kus veesõiduki soetamise toetusmäär on vaid 30%. Meil seisab ees suur väljakutse omafinantseeringu leidmiseks, kuna see ületab paarikümne tuhande piiri ning mis ühele mittetulundusühingule on selgelt väga suur summa. Meie tänane Boomeranger päästekaater VEGA on lähedal amortiseerumisele ning katkematu valmisoleku tagamise seisukohalt on uue päästekaatri soetamine olulise tähtsusega. Meie püsitoetajate hulga suurendamine on igal juhul tähtis ka selliste väljakutsete lahendamiseks.

MEREPÄÄSTEJAAMADE KÜLASTAMINE
Kohtusime oma õppekäigu jooksul kahe RNLI ja ühe nö iseseisva merepäästeühinguga, kes toimetab igapäevaselt asukohas, kus RNLI oma võimekuse tõstmist ette ei näe, kuid kus kogukond näeb siiski ette merepäästeüksuse olemasolu.
RNLI merepäästeüksus Poole`is (Poole Lifeboat Station) on üks aktiivsemaid merepäästeüksusi, kuna sadam, kus nad asuvad, kuulub maailma suurimate looduslike sadamate hulka, kus aktiivseid laevnikke on tuhandeid. Meie vastuvõtjad olid sedavõrd suure grupi vastuvõtust elevil ning jutuajamist jätkus plaanitust kauemaks. Üksusel on kasutusel ka Inglismaal ainulaadne ujuv paadimaja (pildil), kus kõik merepäästekaatrid tõstetakse ja hoitakse veest väljas ning mis on külastajatele avatud. Saime sealt häid näiteid mõtteid ja näiteid, kuidas paremini oma varustust hoiustada ning oma tegevust avalikkusele tutvustada. Muljet avaldas nende suur liikmeskond ning erinevad nö osakonnad/vastutusalad, nt (tõlkimata) Community Safety Team, Family Support, Medical Advisors, Lifeboat Crew, Visits Team, Launch & Shore Crew, Fundraisers & Treasurer, Press Officer, Station Manager. Suurim väärtus selliste külastuste puhul on need kontaktid, mis järele jäävad ning mida on võimalik alati edaspidi erinevatele küsimustele vastuste otsimisel kasutada.
RNLI merepäästeüksus Bembrige`is (Bembridge Lifeboat Station) on üks kallimalt ehitatud päästejaam Inglismaal. Üksus, kus on kasutusel suurem merepäästelaev asus Isle of Wight`i idpoolseimas otsas, Bembridge`i külas (4000 elanikku). Sealse paadimaja ehitusmaksumus oli ca 9 miljonit naela ning selle sees olev alus veel täiendavad 2,8 miljonit naela otsa. Õppekäigu programm oli seatud selliselt, et me saaksime tutvuda kahe üksusega, kus on peamiselt kasutusel RIB-kaatrid ning ka üksusega, kus on olemas suuremad alused. Üksustes, kus alused suuremad, on RNLI-s juba palgalised kaptenid. Seda juba ka seetõttu, et suuremad alused nõuavad igapäevast hoolt. Meid võttis vastu coxwain Guy Willings, kes tegi meile põhjaliku tuuri nii paadimajas kui merepäästelaevas. Paadimaja teeb eriliseks asjaolu, et see asub suure tõusu-mõõna tõttu veepinnast oluliselt kõrgemal ning päästelaev sõidab vette/väljakutsele mööda spetsiaalset slippi, mida mööda tõmmatakse alus naasmisel majja tagasi. Huvilistel tasub üksuse kohta googeldada. Oma atraktiivsuse tõttu on üksus vast ka kõige külastatavam RNLI üksus Inglismaal. 


CAPSIZE TREENING
ehk üks peamisemaid tegevusi, mida RNLI-sse Inglismaal tegema läksime. Meie liige Mehis Luus oli selle kord rahvusvahelise meeskonnavahetuse programmis läbi teinud ning seetõttu see ka oluliseks programmi osaks sai. Treeningu üks olulisemaid osasid oli RIB-kaatri basseinis ümber- ja tagasikeeramine. Aga alustame taustast.

RNLI College`i juures Poole`is asub ka treeningkeskus. Tegemist on suure basseiniga, kus on võimalik tekitada kuni 2-meetriseid laineid, tuult, vihma, pimedust, tormi, äikest jpm. Ehk siis võimalik viia sisetingimustes olud väga sarnasteks sellega, millised need võivad olla ookeanil. Kui kõik klassikalisemad harjutused, mida seal basseinis tehakse, kuuluvad ka Eestis vabatahtliku merepääste baaskoolituse sisse, siis nende pärast ei oleks me teed Inglismaale ette võtnud. Capsize treening on spetsiifiline harjutus, mida meie lähinaabrite juures väga ei tehta. Ja kuna üks korralik merepääste õppekäik peab lõppema vees, siis just selle treeningu otsustasimegi PRIA toetuse toel nö sisse osta.
Treeningu maksumusest lähtuvalt saime seda võimaldada vaid 8-le, ülejäänutel õnnestus seda pealt vaadata ning kogemuse saanute tagasisidest ühtteist kõrva taha panna. Capsize treening imiteerib olukorda, kus suure tormiga RIB-kaater ümber läheb ning kuidas on seda siis võimalik tagasi töökorda seada. Paraku ei ole võimalik saadud kogemust üks-ühele meile ümber tõsta, kuna meie tänaseid kaatreid ei ole võimalik ümbermineku korral enam tagasi pöörata (RNLI-s on selleks arendatud spetsiaalsed seadmed).



FUNDRAISING KOHTUMINE
RNLI Inglismaal on maailma parim näide kogukonna kaasamisest ja annetuste kogumisest. See, millise professionaalsusega seda tehakse, teeb silmad ette väga suurtele korporatsioonidele. Õppekäigu lõpetasime kokkulepitud kohtumisega RNLI fundraising meeskonnga, õigemini väikese osaga sellest meeskonnast. Eesmärgiga saada ka oma tegevuse juurde rohkem neid inimesi, kes väärtustavad ja toetavad vabatahtliku merepääste arengut oma kogukonnas. Saime kinnitust, et meie püsitoetajate statuut on samm õiges suunas ning saime kõvasti indu juurde tublide toetajate hulga suurendamiseks.
Meie jaoks on oluline välja tuua, et kõik õppekäiguga seotud kulud kaeti PRIA projektist ning osalejate omavahenditest. Oleme ka varem oma liikmetele õppekäike korraldanud ning alati lähtunud põhimõttest, et kulud kaetakse osalejate poolt, mitte ühingu eelarvest, mis on ennekõike mõeldud katkematu väljasõidu tagamiseks ja vabatahtliku merepääste arendamiseks meie regioonis. Loodame ka järgnevates Toila valla lehtedes oma tegevusest kogukonnale rohkem rääkida ning eriolukorra lõppedes plaanime teha eraldi päeva, mil avame Toila sadamas oma uksed ning näitame, demonstreerime ja tutvustame lähemalt vabatahtliku merepäästega seonduvat. Seniks aga pane “Like” või “Meeldib” meie facebook`i lehel!


Toila Vabatahtlik Merepääste
toila@sar.ee




No comments:

Post a Comment