Perioodil 06.-11.03 osalesid 14 Toila, 1 Purtse ja 1 Narva-Jõesuu vabatahtlik merepäästja PRIA toel korraldatud õppekäigul Suurbritanniasse, RNLI (Royal National Lifeboat Institution) päästejaamadesse. Õppekäik oli osa 2-aastasest ühistegevuste projektist, mida toetas Leader (Kirderanniku Koostöökogu) meede ning selle eesmärgiks peamiselt silmaringi laiendamine ja Capsize-treeningul osalemine.
RNLI
on Inglismaal üleriiklikult merepäästega tegelev vabatahtlik
organisatsioon, kes lisaks merelt päästmisele tegeleb suuremates
randades rannavalvega ning on ehk isegi parim näide vabatahtliku
merepääste võimekusest ja suutlikkusest maailmas.
Merepäästejaamasid on Inglismaal ja Iirimaal kokku 238 ning neis on
kokku üle 400 merepäästekaatri või -laeva. RNLI aastaeelarve on
võrreldav kolmekordse Päästeameti eelarvega Eestis ehk üle 200
miljoni eurot, millest ca 60% moodustavad pärandused. Justnimelt,
ühiskondlik jõukus Inglismaal on tasemel, kus inimesed ei pea oma
maise vara pärandama järeltulijatele ning saavad selle erinevatele
heategevusorganisatsioonidele annetada. Olgu siinkohal veel mainitud,
et selles mainitud aastaeelarves on riikliku finantseerimise osa
null, kogu eelarve kujuneb annetustest ja kogukondlikust toetusest.
Aga nüüd juba konkreetsemalt edasi.
RNLI
ALC ja ILC
Esimene
tähekombinatsioon ALC täendab All-Weather
Lifeboat Centre`it
ehk laevaehitustehast, kus valmivad suured ookeanivõimekusega
merepäästelaevad ning mille ehitamise võimekuse on vabatahtlik
organisatsioon enesele loonud eesmärgiga vähendada laevade
ostmisega seotud kulusid. Laevaehitustehase ehitust toetati üle kogu
Inglismaa ning see oli tõenäoliselt kõige suurem annetuskampaania
ka RNLI ajaloos. Tehas avati 2015. Aastal ning võimaldab RNLI-l
ehitada 6 merepäästelaeva aastas (maksumusega 2,2 miljonit naela
igaüks) ning üleriigiline hinnanguline vajadus on 50 laeva järele.
Kokkuhoid, mida iseehitamisega saavutatakse on ca 3 miljonit naela
aastas. Sellist iseendale laevaehitust ei toimu mitte kuskil
maailmas, ka sellist võimekust ja süsteemsust mujalt maailmast väga
ei leia, mistõttu on sellistel käikudel väga silmiavardav mõju.
Tuurijuht kiitis, et neil on käinud tehases ka formel 1 mehhaanikud,
kes on nähtuga ülimalt rahule jäänud. Kui kellelgi on plaanis
Inglismaad külastada ja satub Poole`i, siis ALC tuurid on väikese
tasu eest (£5.-) kõikidele huvilistele kättesaadavad.
Teine
tähekombinatsioon ILC tähendab Inshore
Lifeboat Centre`it
ehk taaskord laevaehitust, kus valmivad RIB-tüüpi kaatrid ning mis
asub Isle of Wight saarel, tunniajase praamisõidu kaugusel
Southamptoni sadamast. ILC tehases toimub lisaks laevaehitusele ka
olemasolevate aluste uuendamine, mis RNLI mõistes tähendab, et kui
alust on järjestikku kasutatud 5 aastat, siis viiakse see ILC-sse
ning kruvitakse küljest maha kõik vähegi kuluvad osad ning
asendatakse uutega. Meie mõistes on ka need 5-aastased
merepäästekaatrid täielikult uued, näevad ka uueväärsed välja
ning tundub kohati isegi veidrana, et uueväärsed alused täieliku
uuenduskuuri läbima peavad. ILC sattus meie programmi puhtalt
seetõttu, et olime oma strateegiaplaanis näinud pikemas
perspektiivis ette uue aluse soetamise - ideaalis RNLI Atlantic 75,
mida on siia-sinna Euroopasse varem müüdud. Kui nüüd kohapeal
selgus, et neil on kasutusel veel 7 sellist, mis sel aastal Atlantic
85 vastu välja vahetatakse, ei lasknud me oma ideel pikemalt settida
ning tegime algust omale uue merepäästekaatri soetamisega. Saime
vajalikud kontaktid ja mõningase suhtluse järel oli meil
hinnapakkumine olemas. Kuna RNLI müüb merepäästekaatreid ilma
mootoriteta, siis võtsime Eestist kahele Yamaha 70hj mootorile
hinnapakkumise ja esitasime projekti Kirderanniku Koostöökogule
(Leader meetmesse), kus veesõiduki soetamise toetusmäär on vaid
30%. Meil seisab ees suur väljakutse omafinantseeringu leidmiseks,
kuna see ületab paarikümne tuhande piiri ning mis ühele
mittetulundusühingule on selgelt väga suur summa. Meie tänane
Boomeranger päästekaater VEGA on lähedal amortiseerumisele ning
katkematu valmisoleku tagamise seisukohalt on uue päästekaatri
soetamine olulise tähtsusega. Meie püsitoetajate hulga suurendamine
on igal juhul tähtis ka selliste väljakutsete lahendamiseks.
MEREPÄÄSTEJAAMADE
KÜLASTAMINE
Kohtusime
oma õppekäigu jooksul kahe RNLI ja ühe nö iseseisva
merepäästeühinguga, kes toimetab igapäevaselt asukohas, kus RNLI
oma võimekuse tõstmist ette ei näe, kuid kus kogukond näeb siiski
ette merepäästeüksuse olemasolu.
RNLI
merepäästeüksus Poole`is (Poole
Lifeboat Station)
on üks aktiivsemaid merepäästeüksusi, kuna sadam, kus nad asuvad,
kuulub maailma suurimate looduslike sadamate hulka, kus aktiivseid
laevnikke on tuhandeid. Meie vastuvõtjad olid sedavõrd suure grupi
vastuvõtust elevil ning jutuajamist jätkus plaanitust kauemaks.
Üksusel on kasutusel ka Inglismaal ainulaadne ujuv paadimaja
(pildil), kus kõik merepäästekaatrid tõstetakse ja hoitakse veest
väljas ning mis on külastajatele avatud. Saime sealt häid näiteid
mõtteid ja näiteid, kuidas paremini oma varustust hoiustada ning
oma tegevust avalikkusele tutvustada. Muljet avaldas nende suur
liikmeskond ning erinevad nö osakonnad/vastutusalad, nt (tõlkimata)
Community
Safety Team, Family Support, Medical Advisors, Lifeboat Crew, Visits
Team, Launch & Shore Crew, Fundraisers & Treasurer, Press
Officer, Station Manager.
Suurim väärtus selliste külastuste puhul on need kontaktid, mis
järele jäävad ning mida on võimalik alati edaspidi erinevatele
küsimustele vastuste otsimisel kasutada.
RNLI
merepäästeüksus Bembrige`is (Bembridge Lifeboat Station) on üks
kallimalt ehitatud päästejaam Inglismaal. Üksus, kus on kasutusel
suurem merepäästelaev asus Isle of Wight`i idpoolseimas otsas,
Bembridge`i külas (4000 elanikku). Sealse paadimaja ehitusmaksumus
oli ca 9 miljonit naela ning selle sees olev alus veel täiendavad
2,8 miljonit naela otsa. Õppekäigu programm oli seatud selliselt,
et me saaksime tutvuda kahe üksusega, kus on peamiselt kasutusel
RIB-kaatrid ning ka üksusega, kus on olemas suuremad alused.
Üksustes, kus alused suuremad, on RNLI-s juba palgalised kaptenid.
Seda juba ka seetõttu, et suuremad alused nõuavad igapäevast
hoolt. Meid võttis vastu coxwain Guy Willings, kes tegi meile
põhjaliku tuuri nii paadimajas kui merepäästelaevas. Paadimaja
teeb eriliseks asjaolu, et see asub suure tõusu-mõõna tõttu
veepinnast oluliselt kõrgemal ning päästelaev sõidab
vette/väljakutsele mööda spetsiaalset slippi, mida mööda
tõmmatakse alus naasmisel majja tagasi. Huvilistel tasub üksuse
kohta googeldada. Oma atraktiivsuse tõttu on üksus vast ka kõige
külastatavam RNLI üksus Inglismaal.
CAPSIZE
TREENING
ehk
üks peamisemaid tegevusi, mida RNLI-sse Inglismaal tegema läksime.
Meie liige Mehis Luus oli selle kord rahvusvahelise meeskonnavahetuse
programmis läbi teinud ning seetõttu see ka oluliseks programmi
osaks sai. Treeningu üks olulisemaid osasid oli RIB-kaatri basseinis
ümber- ja tagasikeeramine. Aga alustame taustast.
RNLI
College`i juures Poole`is asub ka treeningkeskus. Tegemist on suure
basseiniga, kus on võimalik tekitada kuni 2-meetriseid laineid,
tuult, vihma, pimedust, tormi, äikest jpm. Ehk siis võimalik viia
sisetingimustes olud väga sarnasteks sellega, millised need võivad
olla ookeanil. Kui kõik klassikalisemad harjutused, mida seal
basseinis tehakse, kuuluvad ka Eestis vabatahtliku merepääste
baaskoolituse sisse, siis nende pärast ei oleks me teed Inglismaale
ette võtnud. Capsize treening on spetsiifiline harjutus, mida meie
lähinaabrite juures väga ei tehta. Ja kuna üks korralik merepääste
õppekäik peab lõppema vees, siis just selle treeningu
otsustasimegi PRIA toetuse toel nö sisse osta.
Treeningu
maksumusest lähtuvalt saime seda võimaldada vaid 8-le, ülejäänutel
õnnestus seda pealt vaadata ning kogemuse saanute tagasisidest
ühtteist kõrva taha panna. Capsize treening imiteerib olukorda, kus
suure tormiga RIB-kaater ümber läheb ning kuidas on seda siis
võimalik tagasi töökorda seada. Paraku ei ole võimalik saadud
kogemust üks-ühele meile ümber tõsta, kuna meie tänaseid
kaatreid ei ole võimalik ümbermineku korral enam tagasi pöörata
(RNLI-s on selleks arendatud spetsiaalsed seadmed).
FUNDRAISING
KOHTUMINE
RNLI
Inglismaal on maailma parim näide kogukonna kaasamisest ja annetuste
kogumisest. See, millise professionaalsusega seda tehakse, teeb
silmad ette väga suurtele korporatsioonidele. Õppekäigu lõpetasime
kokkulepitud kohtumisega RNLI fundraising
meeskonnga,
õigemini väikese osaga sellest meeskonnast. Eesmärgiga saada ka
oma tegevuse juurde rohkem neid inimesi, kes väärtustavad ja
toetavad vabatahtliku merepääste arengut oma kogukonnas. Saime
kinnitust, et meie püsitoetajate statuut on samm õiges suunas ning
saime kõvasti indu juurde tublide toetajate hulga suurendamiseks.
Meie
jaoks on oluline välja tuua, et kõik õppekäiguga seotud kulud
kaeti PRIA projektist ning osalejate omavahenditest. Oleme ka varem
oma liikmetele õppekäike korraldanud ning alati lähtunud
põhimõttest, et kulud kaetakse osalejate poolt, mitte ühingu
eelarvest, mis on ennekõike mõeldud katkematu väljasõidu
tagamiseks ja vabatahtliku merepääste arendamiseks meie regioonis.
Loodame ka järgnevates Toila valla lehtedes oma tegevusest
kogukonnale rohkem rääkida ning eriolukorra lõppedes plaanime teha
eraldi päeva, mil avame Toila sadamas oma uksed ning näitame,
demonstreerime ja tutvustame lähemalt vabatahtliku merepäästega
seonduvat. Seniks aga pane “Like” või “Meeldib” meie
facebook`i lehel!
Toila
Vabatahtlik Merepääste
toila@sar.ee
No comments:
Post a Comment