Monday, December 10, 2018

Naerumere meeskond on pidevas arengus


Need meetodid, metoodikad ja lähenemised, mis olid lasteaias kasutusel mõned aastad tagasi, tänapäeval enam ei kehti. Maailma kiire arenguga areneb ka pedagoogika. Ka noor põlvkond on muutunud ja seepärast on õige muutustega kaasa minna.
Kasutades tänapäevaseid metoodikaid areneb koos lastega ka õpetaja. Täna ei saavutata häid tulemusi vaid lastele teadmiste ja oskuste jagamisega, vaid eesmärgile viib lastele huvitava ja kaasava keskkonna loomine.

2018. aasta on Naerumere lasteaiale olnud uuenduste aasta – on üle mindud projektipõhisele õppetööle. Projektõpe annab võimaluse käsitleda ühte teemat, kas lühiajaliselt või pikema perioodi vältel. Projekti teema sünnib tavaliselt koos lastega arutledes ja nende huvidest lähtuvalt.
Sellise õpetamismeetodi kohta on ka õpetajatel vaid häid sõnu öelda. „Projektõpet on õpetajatel endalgi päris huvitav oma töös kasutada, sest mõne teemaga saab süvitsi minna ning see sunnib ka ennast pidevalt vastava teemaga kurssi viima ja täiesti uusi teadmisi omandama,” ütlevad õpetajad Silja Sarap ja Veronika Veedler.
„Sel sügisel alustasime projektiga, mis kannab nime „Õunauss Juss kohtub pihlaka, tamme ja männiga”. Teema sai inspiratsiooni sellest, et ühel järjekordsel õuesõppe päeval korjasime Oru pargist erinevaid puuoksi ja pärast tegime koos lastega pargis aruteluringi, kus hääletamise teel lapsed valisid, millistest puudest nad sooviksid rohkem teada. Projekt lõppeb meil riiuli ehitamisega. Riiuli kavandid mõtlesid lapsed kodus koos emade ja isadega välja ning kõik lapsed said neid kavandeid ka oma rühmakaaslastele tutvustada. Riiulite kavandite seas oli väga põnevaid ja erinevatest materjalidest lahendusi. Lapsed valisid välja neile kõige rohkem meeldiva riiuli ja seda me kõik üheskoos proovimegi ehitama hakata,” tutvustasid õpetajad tänavust projekti.

Projektõpe tundub põnev ja huvitav ka lastele. Ühel hommikul, kui poisid olid jalkatrennis, rääkisime sel teemal vanema rühma tüdrukute Ketriini, Ksenia, Mirelli, Marelle ja Deeliaga.
Sain teada, et terve nädal on neil jagatud erinevateks teemapäevadeks – esmaspäev on liikumispäev, teisipäev on tähe- ja kolmapäev numbripäev, neljapäeval toimub õuesõpe ja reedel on loovusepäev. Suure õhinaga rääkisid tüdrukud õppereisist Kauksi, kuidas nad said seal teada uue linnunime – pasknäär ja kuidas neile näidati kähriku nahka ja ... et nad nägid järve ääres isegi kähriku jälgi.
Et õppeteemad on loodusega seotud, sellest annab tunnistust ka terve riiulitäis looduslikku materjali rühmaruumis, mida ka mulle tutvustati ja mida kasutatakse igapäevaselt õppetöös.


Lasteaia direktor Leena Tukkia lisab, et ei saa lahku viia õppimist ja päris elu. Tänapäeval käivad need käsikäes. „Lasteaias Naerumeri lähtutakase lapsest. Projekti teemad tekivad dialoogist lastega. Lapsed, kes käivad meie lasteaias, on lasteaia argipäevaelus aktiivsed osalejad, teevad valikuid ja ettepanekuid. Pakkudes lastele valikuid, arendame vastutustunnet ja oleme veendunud, et vastutus saab kujuneda vaid siis, kui on on pakutud valikuvõimalusi. Ka lastaiapidude ja spordipäevade ideed saavad alguse lastelt. Koos vanema rühma lastega on toimud koosolekud, kus arutame läbi peo sisu, mis toitu tellida jne. Neid koosolekuid lapsed protokollivad nii oma joonistustes kui sõnades. Läbi sellise ühistegevuse arenevad lapsed nende jaoks loomulikus keskonnas ja tekib tunne, et nad on olulised ja kaasatud.”
Kindlasti on laste sotsiaalsete oskuste arengule abiks ka väikesed muudatused lasteaia töökorralduses. Aula on laste jaoks avatud hommikusel ja õhtusel valverühma ajal ja seal saavad lapsed tegutseda ehistus- ja köögikeskuses. Laps areneb mängides, ühised mängud soodustavad ja toetavad laste suhtlemisoskuste arengut.

Nii nagu lapsed arenevad õppides, nii on õppimine arengueelduseks ka õpetajatel.
Leena Tukkia toob välja käesoleva aasta koolitused, millest Naerumere õpetajad (koos teiste maakonna lasteaiaõpetajatega) osa on saanud.
Tänu filosoofiadoktorile Maarika Pukile osales lasteaia Naerumeri meeskond tänavu juunikuus õppereisil Soome, kus tutvutigi just lapsest lähtuva meetoodikaga.
British Counsil ettepanekul toimus Naerumeres rahvusvaheline alushariduse seminar „Ida-Virumaa koolieelsete lasteasutuste meeskondade professionaalsus lapse loovuse ja mängu kaudu õppimise toetamisel“, kus osales 30 lasteaia õpetajat.
Novembris toimus rahvusvaheline alushariduse seminar "Lapsest lähtuv tegevuskultuur lasteaias – ideest tulemuseni", mille eesmärk oli Ida-Virumaa lasteasutuste juhtide ja õpetajate hoiakute ja valmisolekute kujundamine lapse arengu toetamiseks ja huvi, loovuse äratamiseks. Seminaril tutvustati lapsest lähtuva pedagoogika teooriat ja praktikaid Eestis ja Soomes.
Soomes hakati lapsest lähtuvat tegevuskultuuri kasutama 1970ndate lõpus, tänapäeval on see juba riiklikes õppekavades kirjas. Aga Eestis? Oleme arenguteel, kuid riiklikus õppekavas veel kirjas ei ole.

Lõpetuseks ütleb Leena Tukkia, et aasta 2018 oli palju avastusi pakkuv lastele, inspiratsiooni- ja eneseanalüüsirikkas õpetajatele ja andis uusi algatusi Ida-Virumaa lasteaedade sisulisele koostööle.
„Aitäh meeskonnale, aitäh lapsevanematele usalduse eest!”

Lea Rand




No comments:

Post a Comment