Need meetodid, metoodikad ja
lähenemised, mis olid lasteaias kasutusel mõned aastad tagasi,
tänapäeval enam ei kehti. Maailma kiire arenguga areneb ka
pedagoogika. Ka noor põlvkond on muutunud ja seepärast on õige
muutustega kaasa minna.
Kasutades tänapäevaseid metoodikaid
areneb koos lastega ka õpetaja. Täna ei saavutata häid tulemusi
vaid lastele teadmiste ja oskuste jagamisega, vaid eesmärgile viib
lastele huvitava ja kaasava keskkonna loomine.
2018. aasta on Naerumere lasteaiale
olnud uuenduste aasta – on üle mindud projektipõhisele õppetööle.
Projektõpe annab võimaluse käsitleda ühte teemat, kas
lühiajaliselt või pikema perioodi vältel. Projekti teema sünnib
tavaliselt koos lastega arutledes ja nende huvidest lähtuvalt.
Sellise õpetamismeetodi kohta on ka
õpetajatel vaid häid sõnu öelda. „Projektõpet on õpetajatel
endalgi päris huvitav oma töös kasutada, sest mõne teemaga saab
süvitsi minna ning see sunnib ka ennast pidevalt vastava teemaga
kurssi viima ja täiesti uusi teadmisi omandama,” ütlevad õpetajad
Silja Sarap ja Veronika Veedler.
„Sel sügisel alustasime projektiga,
mis kannab nime „Õunauss Juss kohtub pihlaka, tamme ja männiga”.
Teema sai inspiratsiooni sellest, et ühel järjekordsel õuesõppe
päeval korjasime Oru pargist erinevaid puuoksi ja pärast tegime
koos lastega pargis aruteluringi, kus hääletamise teel lapsed
valisid, millistest puudest nad sooviksid rohkem teada. Projekt
lõppeb meil riiuli ehitamisega. Riiuli kavandid mõtlesid lapsed
kodus koos emade ja isadega välja ning kõik lapsed said neid
kavandeid ka oma rühmakaaslastele tutvustada. Riiulite kavandite
seas oli väga põnevaid ja erinevatest materjalidest lahendusi.
Lapsed valisid välja neile kõige rohkem meeldiva riiuli ja seda me
kõik üheskoos proovimegi ehitama hakata,” tutvustasid õpetajad
tänavust projekti.
Projektõpe tundub põnev ja huvitav ka
lastele. Ühel hommikul, kui poisid olid jalkatrennis, rääkisime
sel teemal vanema rühma tüdrukute Ketriini, Ksenia, Mirelli,
Marelle ja Deeliaga.
Sain teada, et terve nädal on neil
jagatud erinevateks teemapäevadeks – esmaspäev on liikumispäev,
teisipäev on tähe- ja kolmapäev numbripäev, neljapäeval toimub
õuesõpe ja reedel on loovusepäev. Suure õhinaga rääkisid
tüdrukud õppereisist Kauksi, kuidas nad said seal teada uue
linnunime – pasknäär ja kuidas neile näidati kähriku nahka ja
... et nad nägid järve ääres isegi kähriku jälgi.
Et õppeteemad on loodusega seotud,
sellest annab tunnistust ka terve riiulitäis looduslikku materjali
rühmaruumis, mida ka mulle tutvustati ja mida kasutatakse
igapäevaselt õppetöös.
Lasteaia direktor Leena Tukkia lisab, et
ei saa lahku viia õppimist ja päris elu. Tänapäeval käivad need
käsikäes. „Lasteaias Naerumeri lähtutakase lapsest. Projekti
teemad tekivad dialoogist lastega. Lapsed, kes käivad meie
lasteaias, on lasteaia argipäevaelus aktiivsed osalejad, teevad
valikuid ja ettepanekuid. Pakkudes lastele valikuid, arendame
vastutustunnet ja oleme veendunud, et vastutus saab kujuneda vaid
siis, kui on on pakutud valikuvõimalusi. Ka lastaiapidude ja
spordipäevade ideed saavad alguse lastelt. Koos vanema rühma
lastega on toimud koosolekud, kus arutame läbi peo sisu, mis toitu
tellida jne. Neid koosolekuid lapsed protokollivad nii oma
joonistustes kui sõnades. Läbi sellise ühistegevuse arenevad
lapsed nende jaoks loomulikus keskonnas ja tekib tunne, et nad on
olulised ja kaasatud.”
Kindlasti on laste sotsiaalsete oskuste
arengule abiks ka väikesed muudatused lasteaia töökorralduses.
Aula on laste jaoks avatud hommikusel ja õhtusel valverühma ajal ja
seal saavad lapsed tegutseda ehistus- ja köögikeskuses. Laps areneb
mängides, ühised mängud soodustavad ja toetavad laste
suhtlemisoskuste arengut.
Nii nagu lapsed arenevad õppides, nii
on õppimine arengueelduseks ka õpetajatel.
Leena Tukkia toob välja käesoleva
aasta koolitused, millest Naerumere õpetajad (koos teiste maakonna
lasteaiaõpetajatega) osa on saanud.
Tänu filosoofiadoktorile Maarika Pukile
osales lasteaia Naerumeri meeskond tänavu juunikuus õppereisil
Soome, kus tutvutigi just lapsest lähtuva meetoodikaga.
British Counsil ettepanekul toimus
Naerumeres rahvusvaheline alushariduse seminar „Ida-Virumaa
koolieelsete lasteasutuste meeskondade professionaalsus lapse loovuse
ja mängu kaudu õppimise toetamisel“, kus osales 30 lasteaia
õpetajat.
Novembris toimus rahvusvaheline
alushariduse seminar "Lapsest lähtuv tegevuskultuur lasteaias –
ideest tulemuseni", mille eesmärk oli Ida-Virumaa
lasteasutuste juhtide ja õpetajate hoiakute ja valmisolekute
kujundamine lapse arengu toetamiseks ja huvi, loovuse äratamiseks.
Seminaril tutvustati lapsest lähtuva pedagoogika teooriat ja
praktikaid Eestis ja Soomes.
Soomes hakati lapsest lähtuvat
tegevuskultuuri kasutama 1970ndate lõpus, tänapäeval on see juba
riiklikes õppekavades kirjas. Aga Eestis? Oleme arenguteel, kuid
riiklikus õppekavas veel kirjas ei ole.
Lõpetuseks ütleb Leena Tukkia, et
aasta 2018 oli palju avastusi pakkuv lastele, inspiratsiooni- ja
eneseanalüüsirikkas õpetajatele ja andis uusi algatusi Ida-Virumaa
lasteaedade sisulisele koostööle.
„Aitäh meeskonnale, aitäh
lapsevanematele usalduse eest!”
Lea Rand
No comments:
Post a Comment