Milline on üks väga hea ja inspireeriv kooli keskkond ning kas meie tänane kool vastab teie ettekujutusele? Mõlema Toila valla kooli asukoht on meie trump, mis annab lisaväärtust õppeprotsessi.
Kuid kuidas me saaksime võimendada olemasolevat ning luua meie koolikeskkonnad veelgi õppijale sobivamaks?
Suur osa Eesti koolimajadest on ehitatud aastakümneid tagasi, kus õpikäsitus ja ruumivajadus olid teistsugused. Nii on ka Toila valla koolides, kus keskkond on sama, kuid sisu ja ootused sellele on muutunud. Hea kooli käsiraamatus on toodud välja, et tänapäevane õpikäsitus nõuab ka kaasaegset õpikeskkonda, kus on toetatud tänapäeva õppijat – tema uudishimu, avatust, julgust, tahet ja sihikindlust, empaatiat, eneseusku ja vastutusvõimet. Ka koolikeskkonda puudutavad uuringud on kinnitanud, et võrdlemisi kindlalt võib väita, et õpilaste õppimine ja füüsilise keskkonna tegurid on omavahel tihedalt seotud.
Kui vaatame naaberomavalitsuste poole, kus valmivad uued koolikeskkonnad, siis tekib paratamatult küsimus, mida meie oma koolidega peale hakkame? Selge on see, et me ei saa jääda ootama ja lootma, et teiste omavalitsuste tegemised meid kuidagi ei mõjuta. Vahemaad on selleks piisavalt väikesed. Ma ei taha väita, et kooli füüsiline keskkond on ainuke ja kõige olulisem kriteerium kooli valikul, kuid paratamatult on selle roll märgatav. Vaimne ja füüsiline õpikeskkond on väga tugevasti seotud, seetõttu peab nendega tegelema käsikäes.
Kui me teeme täna investeeringuid oma koolidesse, siis peab seal olema pikem vaade ja põhjendus miks me ikka nii seda teeme. Kas tänane tehtav, jääb nii ka homme või siis on juba uued ideed, suunad.
Alates 2020. aasta kevadest oleme koostöös arhitektuuribürooga „b210” loonud Toila Gümnaasiumile ja Kohtla-Nõmme Koolile ruumianalüüsid, et kaardistada võimalused koolimaja ruumide loogilisemaks ja avaramaks ümberkorraldamiseks. Tegemist on tulevikuvaatega, mille poole me soovime liikuda ja millele tuginedes oma haridusvaldkonna investeeringuid planeerida. Ruumianalüüsidega saab lähemalt tutvuda Toila valla kodulehel, kus on lisatud joonised ning seletuskiri koos illustratiivsete piltidega. Lisaks soovitan tutvuda Eesti Arhitektide Liidu muutuva kooliruumi juhendiga, mis on samuti valla kodulehelt leitav.
Ruumianalüüsid hõlmavad nii koolihoonet kui ka kooli ümbrust. Pöörame tähelepanu, kas õpilastel on vahetunnis kohti, kus aega veeta. Kas kooliõue lahendused toetavad õuevahetunde, et õpilased tunneksid ennast seal hästi ning see kohandatud just nende jaoks.
Kohtla-Nõmme Kooli arhitektide väljapakutud visioon esitab nägemuse, kuidas hoone ruumiloogikat muuta selliselt, et hoonesse mahuksid erinevad funktsioonid. Esitatud variant näeb ette suuremad ehituslikud ümberkorraldused, et saavutada maksimaalselt kaasaegne ja sidus keskkond. Hoonesse on lisatud lift, mis muudab hoone ligipääsetavaks ka ratastoolis inimestele.
Toila Gümnaasiumi hoonete kaasajastamise ja ümberkorraldamise visiooni keskmes on
mitmekülgse õppekeskkonna ning liikuvust edendava kooliruumi kujundamine. Hoonetes ja
koolihoovis pööratakse tähelepanu ruumikasutuse optimeerimisele, erinevate
õppetegevuste võimaldamisele ja füüsilise aktiivsuse toetamisele koolipäeva jooksul.
Ümberkorraldused nõuavad väga palju investeeringuid, kuid haridus on see, mille osas ei tohiks teha järeleandmisi. Antud eskiisid on ettevalmistus ja valmisolek tulevaks struktuurfondide rahastusperioodiks.
Kerda Eiert
haridusspetsialist
No comments:
Post a Comment